vingeren

  • m

    Wat is de kans op besmetting via een kloofje aan mijn vinger? Ik heb een meisje gevingerd, ook contact met slijmvlies, terwijl ik zo'n geirriteerd kloofje/half losgetrokken velletje had op mijn vingertop. Echt bloeden doet zo''n wondje nooit maar is wel altijd erg gevoelig en beetje roodachtig. Is zo'n wondje diep genoeg voor besmetting of niet? Het gaat om een velletje/sliertje van 2 mm lang.

    hoop op een serieus antwoord

  • Dionne

    Hoi M,

    Met zo'n kloofje aan je vinger loop je geen risico.

    Om een risico te lopen moet je echt denken aan een bloedende wond aan je vinger of hand, wat bij jou zeer zeker niet het geval is. Geen enkel risico gelopen dus.

    Groeten,

    Dionne

  • m

    En wat als dit wondje langdurig blootgesteld is aan slijmvlies van het betreffende meisje? Het is dan wel niet diep, maar toch een beschadiging aan de huid, waardoor er toch HIV naar binnen kan komen, al is de kans erg klein?

    VRGR m

  • m

    misschien dat John even kan reageren?

    vriendelijk bedankt

  • m

    john?

    Even voor de duidelijkheid, het kloofje is zo'n randje wat meestal begint bij je nagelriem aan de bovenkant van je vinger…

  • Dionne

    Hoi M,

    Nogmaals, je hebt geen risico gelopen met zo'n kloofje aan je vinger. Maak je geen zorgen.

    Groeten,

    Dionne

  • m

    toch nog wat vraagjes..

    kan iemand me uitleggen waarom een wondje niet diep genoeg zou zijn voor besmetting? Een virus kan toch ook niet ‘weten’ dat een wondje/sneetje/kloofje niet groot cq diep genoeg is? Als er open vlees, of beschadigde huid is dan is er toch binnentreding van een virus mogelijk?

    ook lees ik redelijk vaak de termen : veel bloed, wrijving en jaap van een snee..maar wat is dat nu exact allemaal? En wat is toegang tot de bloedbaan..moet er daarvoor echt letterlijk bloed uitstromen, of gewoon open vlees?

    Is zo'n kloofje aan je vinger, vanaf je nagelriem dan echt niet diep en groot genoeg voor besmetting?

  • John.

    Hoi m.

    Wondjes aan de huid zijn dikwijls een ander verhaal dan slijmvliezen of wondjes aan slijmvliezen. Wat ik hieronder vertel heeft GEEN betrekking op slijmvliezen!

    Hiv-virus kan niet door de intacte huid heen. Als er sprake is van een bloedende wond, is dat nog heel, heel moeilijk: De bloeddruk en het uitsromende bloed zijn een flinke barriëre. Als een wondje niet meer vers is, en er zit al een vliesje op (bloeden is geruime tijd gestopt) dan kan hiv daar ook niet doorheen (het vliesje is een zeer dicht eiwitnetwerk van fibrine.) Verder is de over- overgrote meerderheid van hiv-virussen bij een hiv-geinfecteerde persoon, “kreupel” virus, d.w.z. de virusdeeltjes (partikels, copies of virions of hivRNA genoemd) zijn foute copieën uit het hivDNA van een geinfecteerde afweercel. Daarom zijn eerder duizendEN hiv-virussen nodig voor infectie, niet “een paar” die misschien best wel kans zien om in het lichaam te geraken. Een andere mogelijkheid is binnendringing van hiv-geinfecteerde afweercellen van een hiv-geinfecteerde persoon. deze zitten bijvoorbeeld altijd in het bloed, maar zo´n geinfecteerde CD4 +/ -T lymfocyt is zeer veel groter dan een hiv-deeltje. Wat is er dan nodig om wel een reeel risico te hebben om via een wond geinfecteerd te raken: Een grote, verse wond. Wrijvingscontact/ druk (weet je nog,… bloeddruk is een enorme barriëre) en natuurlijk een hiv-virulente lichaamsvloeistof (bloed, sperma, etc.) zonder dat het hiv daarin verzwakt is geraakt door langere bloodstelling buiten het lichaam.

    Een uitzondering vormen ONTSTOKEN wonden. Een ontstoken wond geneest niet goed, is gemakkelijk kwetsbaar EN er zijn grote aantallen afweercellen present waaronder targetcellen voor hiv (!) Een ontsteking is veel gemakkelijker een toegangspoort voor hiv naar lymfestelsel of bloedbaan. Een ontstoken wond(je) is opvallend pijnlijk, de wondrand en de huid om de wond is veel meer rood gekleurd. Dikwijls kan men de hartslag voelen kloppen in de wond, soms is koorts of verhoging aanwezig. De wond kan gaan pussen.

    Groeten John.

  • m

    okee..dat is een duidelijk verhaal. Met een kloofje dat evt nog vers is, is er dus geen sprake van besmettingsrisico, zelfs niet als het laagje huid eraf is en je dus een …hoe zeg je dat… vleeslaag? ziet zitten? geen bloed, wel dat gevoelige, vochtige onder je vel, maar nog geen mm groot. Want dit is ook niet echt toegang tot de bloedbaan toch?

    alvast bedankt!

  • Maurice

    Hoe vaak wil je nu antwoord op dezelfde vraag? Antwoorden lijken me duidelijk. Geniet liever van de zon.