zoenen en wondjes!

  • bram

    kenners,

    onlangs een lang weekend in praag geweest en heb daar in een discotheek gezoend met een meid. Tijdens het zoenen raakte een tand van haar mijn lip, het kan ff gebloed hebben en de volgende dag merkte ik op dat er een wondje aan de binnenkant van mijn lip zat. Oftewel is hier sprake van een mogelijke besmetting/risico? bijvoorbeeld als zij ook een wondje in d'r mond had en er twee wondjes met elkaar in contact zijn geweest?

    het houdt me ff bezig!

    mvg bram

  • John.

    Hoi bram.

    In theorie kan het, d.w.z. twee verse bloedende wondjes moeten stevig opelkaar “gestempeld” worden en er moet sprake zijn van hiv-geinfecteerd bloed van de ander. Dan nog, is risico zeer minimaal. Bloeddruk (en eventueel uitstromend bloed) zorgt voor een flinke barriëre voor eventuele binnentredende hiv-virussen.

    Je risico is theoretisch, en in de praktijk is hiv-transmissie via (stevig!) wond op wond contact alleen geassocieerd met flinke duidelijke wonden, vooral ontstoken wonden. Van een ontstoken wond lijkt me bij jou al helemaal geen sprake.

    Van een aanmerkelijke wond ook niet, dan zou ter plekke het zoenen toch wel op een Dracula-scenario hebben geleken, en zou je allicht bloed hebben geproeft/ bemerkt. Bovendien zou de dame in kwestie ook bloedend letsel in de mond/ aan de lippen moeten hebben gehad en zou dat direct (zonder tussenkomst/ vermenning van speeksel) in jouw “wondje” gedrukt/ gewreven moetn worden EN zij zou ook nog eens hiv-geinfecteerd moeten zijn.

    Nah,… ik denk dat de kans dat je niet een keer maar twee keer achter elkaar een miljoenen prijs in de loterij wint, groter is, dan dat jij in genoemd scenario hiv-infectie zou hebben opgelopen.

    Conclusie: Je risico voor hiv-infectie is niet reeel.

    Stay well.

    Groeten John.

  • bram

    Beste John,

    Bedankt voor je heldere antwoord… Hier kan ik wat mee!

    Ik denk dat je de situatie van zowel tijdens de zoen (door jou omschreven risico) als erna (mijn creatieve geest) goed hebt ingeschat…

    mvg bram

  • sasha

    van tongzoenen gewoon zoenen aftrekken pijpen zonder condoom (mits je geen sperma in de mond krijgt) is allemaal save in je mond heb je namelijk speekselklieren die het virus tegen gaan!!

    groetjes

  • Babette

    Hoi John of Edwin,

    Vraag het nog even voor de zekerheid, maar als je met iemand een tijdje (half uur) heb getongzoend, dan kun je geen hiv krijgen toch? Maar stel dat je niet gemerkt

    hebt dat iemand een wondje had in zijn mond, en je hebt dus bloed in je mond gekregen en op je slijmvlies, kun je dan zeker weten niet besmet raken met hiv.

    Maak me erg veel zorgen.

    Alvast heel erg bedankt voor het antwoord

    Groetjes Babette