Besmetting

  • Jeroen

    Hey,

    Ik heb een vraag waar ik me dag na dag meer zorgen begin over te maken:

    Ik heb de gewoonte om na het werk een blikje bier te gaan halen uit zo'n automatenshop.Toen ik dit laatst deed en mijn blik uit de bak haalde voelde ik een prik. Toen ik mijn hand terugtrok stak er een injectienaald op de zijkant in mijn handpalm.Ik sloeg daar dan weinig aandacht aan en trok die naald uit mijn hand en deponeerde ze in de vuilnisbak.De eerste dagen heb ik gewoon niet meer aan het voorval gedacht en geleefd zoals normaal.Pas een dag of vijf later ben ik daar meer en meer aan beginnen denken en op het internet gaan lezen en nu zit ik eigenlijk met angst want vaak staan in deze shop mensen een joint te roken en zo denk ik dan ook dat er wel andere middelen gebruikt worden.Kan deze naald besmet geweest zijn met het hiv en zo ja kan ik dan besmet zijn?Nu heb ik nog niks tegen mijn vrouw gezegd want ik wil haar niet onnodig schrik aanjagen.Wat me wel ontzettend verbaasd is dat men 12 weken moet wachten om een test te kunnen doen.Ik durf met mijn vrouw niet naar bed gaan als je mij begrijpt maar 12 weken ??? Kort na deze gebeurtenis heb ik wel twee of drie keer betrekking gehad met haar en daardoor durf ik het nu zeker niet te vertellen.Weet u raad ?

  • John.

    Hoi Jeroen.

    Als je feitelijk hebt geconstateerd dat je je geprikt hebt aan een injectienaald, moet een heel klein risico voor hiv-infectie worden verondersteld.

    (Statistich… kans van ca. 1 op 300 voor hiv-infectie INDIEN er sporen van hiv-geinfecteerd bloed in de naald aanwezig zouden zijn geweest, wat natuurlijk nog maar stellig de vraag is.)

    Als het contact minder dan 72 uur is geleden, evalueer zo snel als mogelijk de situatie met een arts/ viroloog van bijvoorbeeld een (academisch) ziekenhuis of neem contact op met de GG en GD om te zien of je in aanmerking kunt komen voor PEP (Post Exposure Profylaxis) een combinatie van sterke hiv-remmende/ antiretrovirale medicijnen die 4 weken lang geslikt moet worden om een eventuele kans (die dus ZEER klein is) voor hiv-infectie te niet te doen.

    De medicatie moet (zou het jouw geadviseerd worden) zo snel mogelijk, en liefst binnen 48 uur al, begonnen worden, voordat hiv de lymfeknopen bereikt, waar het zijn favoriete targetcellen vindt en de infectie onomkeerbaar wordt.

    Groeten John.

  • John.

    Hoi Jeroen.

    Groter dan voor hiv, is risico voor HBV (hepatitis B infectie) en (kleiner: HCV hep. C.) Een hiv-test zowel een HBV test na 12 weken kan uitsluitsel geven.

    Voor prikincidenten kan een herhalingstest voor hiv, 6 maanden na dato nog worden geadviseerd.

    Ik wil niet te alarmerend overkomen. De kans dat er helemaal NIX aan het handje blijkt te zijn, is immers ENORM veel groter dan dat genoemde infectie´s zouden optreden.

    Maar wel beter snel evalueren met een arts, voor de beste strategie tegen eventuele gevolgen.

    Groeten John.

  • Jeroen

    Het contact is langer geleden,drie weken ondertussen.

  • Rik

    Waarom is het raadzaam om bij een prikincident na 6 maanden nog een keer te testen? Jeroen schreef:

  • John.

    Hoi Rik.

    Andere transmissieroute voor hiv subcutaan (langerhanscellen.)

    Groeten John.

  • Jeroen

    Zeg, John, dit was nog niet bij me opgekomen maar moet ik eigenlijk met mijn verhaal niet naar de politie?

  • Jeroen

    bang