hiv test

  • Angelface

    Hoi John.

    Ik heb laatst een hiv test gedaan. En nu heb ik dus een vraag die ik bij mijn huisarts eigenlijk vergeten ben te stellen omdat ik helemaal perplex was van de uitslag. Die was zgn onduidelijk en ik moet dus opnieuw gaan laten prikken. Dit keer testen ze hiv-1: dna met pcr in leukocyten. Kan ik er dan eigenlijk gewoon van uit gaan dat de test positief was maar dat ze dit op deze manier met zekerheid vast willen stellen of bestaat er ook nog een reële kans dat ik het toch niet heb? Hoop dat ik snel antwoord krijg want zoals je wel zult begrijpen ik sta stijf van de spanning op dit moment.

    Groetjes Angelface

  • John.

    Hoi Angelface.

    Onduidelijk uit je post is wat de uitslag is van de Elisa en in geval van reactief wat de uitslag is van Western Blot/ p24.

    PCR testen worden doorgaans gedaan voor viral load metingen, o.a. cellbound hiv (hivDNA) of hivRNA (losse virus partikels.)

    Groeten John.

  • Angelface

    Tja.. daar vraag je me wat. Er zat inderdaad nog een brief bij met uitleg maar die heeft de huisarts me niet laten zien en zelf gehouden. Ze zei alleen dat 't allemaal erg onduidelijk was en dat ik nog eens moest laten prikken. Dan kun je me helaas verder geen informatie geven en zit er niks anders op dan terug te gaan naar de huisarts voor tekst en uitleg. In ieder geval bedankt voor je reactie!!

    Groeten Angelface

  • John.

    Hoi Angelface.

    Het enige wat ik met je summiere informatie kan bedenken (LET OP, HET HOEFT NIET TE KLOPPEN!!!) is dat zowel een Elisa als WB een intermediaire uitslag geeft.

    Western Blot (ALTIJD gedaan als Elisa niet neg. is) kan soms niet alle banden laten zien van specifieke hiv-1, 2 antibody, bijvoorbeeld omdat tijd tussen infectie en test nog TE kort is en de productie door het immuunsysteem van antilichamen tegen de virale enveloppe (virusmantel en eiwit p24) van hiv en tegen virale (kern)eiwitten van hiv nog niet volledig op gang is gekomen. Dan kan “speuren naar” het gnoom (erfelijk materiaal, dus RNA of DNA) van resp. hiv-partikels/ cellbound hiv een verklaring bieden.

    Maar OOK KAN GELDEN: Elisa en WB reageren op andere antigenen dan hiv- antilichamen, en PCR toont geen hiv-virus zelf aan (virionen of proviraal hiv.)

    Er valt dus nog niet te zeggen of je wel of geen hiv-infectie hebt.

    Groeten John.

  • Angelface

    Hoi John

    Bedankt voor de aanvullende informatie. Is me nu allemaal een stukje duidelijker geworden. Ben inmiddels al wat kalmer geworden en blijf voorlopig gewoon maar hopen op het beste.

    Groetjes Angelface