geinfecteerd na bloed in de mond?

  • rev

    Dit verhaal is een rare samenloop van omstandigheden.

    Tijdens een avondje stappen en behoorlijk gedronken te hebben, ging ik samen met een voor mij erg aantrekkelijke maar onbekende vrouw naar huis.

    Daar zij toen haar hoofd stoote en ging bloeden heb ik het bloed van haar hoofd gelikt,omdat ik teveel had gedronken.

    Zij bleek hiv-geinfecteerd te zijn,wat ze me vertelde daarna.

    Ik heb het bloed toen wel uit gespuugd maar omdat ik nog niet thuis was heb ik mijn mond de eerste 15 minuten niet kunnen spoelen.

    Hoe groot is de kans op besmetting? zo bang als ik ben durf ik me niet te laten testen.

  • John.

    Hoi rev.

    Hoewel ik (ook) net thuis kom van een avond stappen in Amsterdam, ben ik nog nuchter genoeg om je antwoord te geven.

    Het is heel moeilijk (maar niet altijd onmogelijk) om door bloed van een ander in de mond hiv-infectie op te lopen (risico voor bijv.b. HBV - hep.B is groter.)

    Factoren die risico bevorderen zijn: Letsels/ ontstekingen in de mond/ keel en/of veel bloed binnenkrijgen. Als het “slechts” een klein veegje bloed is wat je hebt opgelikt heb je geen reeel risico (ook als zou de mond/ keelholte niet gaaf zijn.)

    Enig risico (maar nog altijd klein, veel kleiner dan onbeschermde vaginale penetratie) is er als een duidelijke hoeveelheid bloed in de mond zou zijn gekomen, en dan moet je eerder denken aan een klein slokje dan aan een paar druppels.

    Als je nog contact kan maken met de vrouw, en de vrouw gebruikt succesvol HAART (hiv-remmers) en haar viral load zou ondetecteerbaar zijn voor bloed, dan maakt dat risico ook nog veel kleiner.

    Groeten John.