herpes

  • Anoniem

    Hoi,

    Mijn zoontje heeft voor de eerste keer last van een aanval van koortsuitslag (een koortslip). Ik weet niet waar ik deze vraag anders moet stellen, dus ik doe het hier maar.

    Stel dat mijn zoontje (hij is pas vijf) aan die koortslip zit en daar na gaat plassen en zijn piemeltje dus aanraakt, kan hij dan op die manier ook herpes aan zijn geslachtsdeel krijgen.

    Begrijp niet hoe hij aan de koortslip komt. Voor zover ik weet heb ik zelf nooit een koortslip. Maar toch voel ik me schuldig, want ik had laatst wel een zere lip en als dat een koortslip was heb ik hem misschien wel besmet.

  • karel

    type 1 kan overgaan naar de geslachtsdelen zelfbesmetting komt regelmatig voor ook oa naar ogen en keel

  • John.

    Hoi Anoniem.

    Koortslip (veroorzaker herpes simplex-1 virus) is gemakkelijk besmettelijk.

    Meer dan de helft van alle volwassen Nederlanders heeft dat virus.

    Meestal zijn de klachten het felst bij (kort na) infectie, daar het afweersysteem dan nog niet het virus kan onderdrukken. Wanneer het afweersysteem greep heeft op het virus (dat overigens nooit helemaal uit het lichaam zal verdwijnen) kunnen symptomen voor jaren (soms voor altijd) wegblijven. Bepaalde factoren kunnen soms wel voor een opleving(kje) zorgen: Dip in de afweer (bijvoorbeeld bij een infectieziekte als griep of verkoudheid) of bij TE veel zonlicht (UV) of stress of voeding rijk aan L-arginine (een bepaald aminozuur.)

    Herpes simplex-1 kan overgebracht worden naar de geslachtsdelen, MAAR moeilijk. Een ander type herpes virus, nl. simplex-2 voelt zich wel thuis in de slijmvliezen/ huidweefsels van geslachtsorganen (genitale herpes.)

    Geen grote zorgen maken, en schuldgevoel is ook niet op z´n plaats!

    Als je zelf koortsblaasjes hebt (dus een opleving van herpes) vermijdt dan contact met andermans slijmvliezen. Meer kun je niet doen.

    Met schuldgevoel kwel je je zelf en kun je mogelijk paranoia aanwakkeren in de opvoeding wat niet gunstig is voor een gelukkige ontwikkeling.

    Groeten John.