nachtzweten

  • chantal

    Ik heb een vraagje.. mijn vriend heeft een 2 x per jaar 2 weken last van nachtzweten.. kletsnat ligt hij dan in bed.. echt de hele nacht… klets nat… ik ben nu zo bang voor hiv.. omdat hij dat eerder nooit had… 12 jaar geleden had ik wisselende contacten… en nu sinds 4 jaar ongeveer klaagt hij over nachtzweten… dat heeft hij dan gepaard met griep, diarree enz….. ik heb nachtzweten altijd geassocieerd met hiv(aids)… kan dat hiv zijn?

    Liefs

    Chantal

  • chantal

    Hoesten moet hij dan ook heel erg trouwens.. heb weleens gedacht… dat hij een longontsteking zou hebben.. hij hoest dan heel erg.. maar jah.. hij gebruikt ook een pompje tegen benauwdheid.. omdat hij zwaarlijvig is… van afvallen is geen sprake… maar veel eten doen we wel.. altijd.. en we komen ook aan.. we lijken op het eerste gezicht gezond.. maar ben zo bang dat er in ons bloed toch een ziekte woelt.. maar ook weer niet… omdat het goed gaat… behalve op de momenten dat we ziek zijn krijgen we klachten.. en de klachten die erbij zijn gekomen zijn bij hem toch wel nachtzweten… en bij mij…. groen slijm ophoesten…verder niks eigenlijk… het zou zeker net zo goed.. griep kunnen zijn.. maar dat nachtzweten vind ik iets vreemds.. ik heb het heel af en toe dat ik nachtzweet zonder erbij ziek of koortsig te zijn..komt dus zomaar opzetten….

    liefs

    chantal

  • chantal

    Het zal wel niks te maken hebben met hiv.. ik maak mij er verder geen zorgen om….

    groetjes

    chantal

  • John.

    Hoi chantal.

    BOTTOMLINE: Hiv-test 12 weken (of nadien) na dato laatste risico!

    Men kan uit symptomen NOOIT op voorhand de conclusie trekken of hiv-infectie wel of niet de onderliggende conditie betreft.

    Nachtzweten is een non-specifiek symptoom, welke door LEGIO redenen z´n oorzaak kan hebben. o.a. hoge temp. in slaapkamer/ slechte ventilatie, bacteriële of virale infectie (maar dat hoeft dus zeker niet hiv te zijn.) Verder: ANGST/ spanning/ stress en reactie daarop (poststressreactie) en sterke emotie´s in het algemeen. Verder: Hormonale schommelingen. Bepaalde kruiden/ voedingsmiddelen kunnen ook nachtelijk zweten opwekken en de lijst is langer en langer.

    Als klachten langduig aanwezig zijn, verergeren en/of je kunt er geen oorzaak voor vinden: Zie je arts.

    Groeten John.

  • chantal

    langdurig aanwezig kan ik niet echt zeggen als ik van griep met koorts uit moet gaan… iedereen krijgt griep.. en de meeste mensen wel 1 keer per jaar… daar doet een arts niks aan dat is een kwestie van uitzieken.. in dit geval zou je ook denken dat het niet voortdurend aanwezig is… maar alleen als er sprake is van ziekte..ik vraag mij alleen af.. of je bij hiv… dan voortdurend last hebt van nachtzweten of alleen als je je zwak voelt( bij griep bv…)

    Liefs

    Chantal

  • chantal

    en john.. bedankt voor je antwoorden.. ik waardeer het enorm…

    liefs

  • John.

    Hoi chantal.

    In de a-symtomatische fase (welke jaren kan duren) kan men eerder vatbaar zijn voor infectie-ziekten (zoals verkoudheden, griep,…) waarbij nachtzweten aanwezig.

    Bij vergevorderde hiv-infectie (stadium ARC/ aids voorafgaand door LAS - lymfadenopathiesyndroom) komt veelvuldig ook nachtzweten voor, en gemakkelijk koorts krijgen.

    Bottomline: Puzzelen over kwaaltjes geeft nooit antwoord ovcer wel/ geen hiv-infectie. ALLEEN een hiv-test kan dat geven, met zekerheid 12 weken na dato laatste risico.)

    Groeten John.