lymfeklieren

  • hallo

    hallo,

    Kan er mij iemand vertellen hoe opgezette lymfeklieren aanvoelen en of ze pijn doen.

    Ik voel nl links en rechts boven mijn adamsappel 2 dikker aanvoelende plaatsen( of voelt dat daar altijd zo aan).

    Ik heb een paar maand geleden een contact gehad met een andere man maar heb me na 11,5 weken laten testen en het was negatief.Maar ik heb een paar dagen gelden een ander contact gehad met een man.Kan het zijn dat ik nu al opgezette lymfeklieren heb of dat het nog voortkomt van het vorige contact.

    groeten

  • John.

    Hoi hallo.

    Hamvraag is of het laatste sex-contact safe was.

    Indien zo, dan zul je geen hiv-infectie hebben.

    Indien niet zo, dan is er statistisch gezien een hele kleine kans voor hiv-infectie.

    Aan lymfeknopen kan men niet aflezen of men wel of geen hiv-infectie heeft.

    Bij primaire hiv-infectie kan een gegeneraliseerde lymfadenopathie voorkomen, maar opgezette lymfeknopen (ALS ze al opgezet zijn bij jou) kunnen legio oorzaken hebben die niets met hiv van doen hoeven te hebben.

    Groeten John.

  • hallo

    John,

    wat is: gegeneraliseerde lymfadenopathie

  • Dionne

    Hoi hallo,

    Gegeneraliseerd wil zeggen door het hele lichaam verspreid, dus niet bijvoorbeeld alleen opgezette lymfeklieren in je hals.

    Lymfadenopathie wil zeggen “afwijkingen van de lymfeklieren”, en dat houdt in opgezette lymfeklieren gedurende lange tijd. Dit komt ook bij andere virusinfecties voor en bij bepaalde vormen van kanker, bijvoorbeeld leukemie.

    Groeten,

    Dionne