Mogelijke hiv besmetting?

  • Henk

    Hallo,

    Ik heb 2 augustus risicocontact gelopen. Een week later heb kreeg ik last van ontstoken ogen. Ook is er een klier op gaan zwellen in mijn lies. Verder geen keelpijn, klieren in de hals of oksels, wel wat slapjes. Verhaal vertelt aan de huisarts en deze vermoedde een chlamydia infectie die over is gesprongen naar de ogen. Hier heb ik toen antibiotica voor gehad. Een dag na het slikken van de pillen later een urinemonster naar het lab gebracht om de urine te laten testen op chlamydia/gonorroe, uitslag bleek negatief.

    We zijn nu 3 weken, na het slikken van de antibiotica, verder en nog steeds heb ik deze klier in mijn lies, hij is niet groter als een erwt en niet pijnlijk, wel voel ik heb hem wat drukken. Ik heb me vorige week ook laten testen op syfillis, hepatitis B en nogmaals chlamydia en gonorroe, uitslag was wederom negatief. Deze test 4 weken na risicocontact gedaan, ik weet dat syfillis met zekerheid na 3 maanden is uit te sluiten. Verder heb ik gister, 4 september een hiv zelftest van Mirates gedaan, 33 dagen na het risicocontact, uitslag negatief. Hoe betrouwbaar is deze test en kan ik uit deze uitslag na 33 dagen iets concluderen? In Belgie weet ik dat de window periode met elisa tests 6 weken is dus ik wil me over 11 dagen nogmaals testen met deze mirates zelftest.

    Mijn vragen:

    - Kan een chlamydia bacterie na een dag al uit het lichaam verdwenen zijn na het slikken van antibiotica?

    - Het gaat om 1 opgezwollen klier in de lies, kan dat met hiv, of zwellen er bij hiv meer klieren op?

    - Hoe lang duurt het voordat een klier uit de lies is verdwenen? Ik lees op internet dat als een klier 3 maanden aanhoudt met hiv besmetting rekening gehouden moet worden….

    - Wat mag ik uit de negatieve mirates test uitgevoerd 33 dagen dus bijna 5 weken na risicocontact concluderen?

    Met vriendelijke groet,

    Henk

  • Edvin

    - Kan een chlamydia bacterie na een dag al uit het lichaam verdwenen zijn na het slikken van antibiotica?

    Nee, dat is niet mogelijk nee.

    - Het gaat om 1 opgezwollen klier in de lies, kan dat met hiv, of zwellen er bij hiv meer klieren op?

    Diagnose op dit niveau is onmogelijk. Het kan, maar het kan net zo goed niet.

    - Hoe lang duurt het voordat een klier uit de lies is verdwenen?

    Ik lees op internet dat als een klier 3 maanden aanhoudt met hiv besmetting rekening gehouden moet worden….

    Sja.. het kan langer en het kan korter duren. Daar is niet veel duidelijks over te vertellen.

    - Wat mag ik uit de negatieve mirates test uitgevoerd 33 dagen dus bijna 5 weken na risicocontact concluderen?

    Dat de uitslag hoopvol is, helaas niet meer dan dat.

    6 weken is geen 100 % betrouwbaarheid, dan moet je echt 12 weken bij elkaar afwachten.

  • Henk

    Dank voor de snelle reactie Edvin,

    Nog een vraag, dat de negatieve uitslag op hiv niet 100% betrouwbaar is na 5 weken snap ik, maar de uitslag van de andere tests op soa's, die van de chlamydia, gonorroe, syfillis en hep. B, zijn die wel waterdicht?

    Groet Henk

  • Edvin

    De Soa testen heb je 4 weken na dato gedaan en zijn daarme 100% betrouwbaar.

  • Henk

    Is syfillis ook na 4 weken aantoonbaar als ik het opgelopen zou hebben? Ik lees ook namelijk ook dat het pas na 3 maanden aantoonbaar zou zijn…