herpes en HIV

  • marcelo

    Hallo John/jmi en andere deskundigen,

    Kunnen jullie a.u.b. mijn vragen uit het vorige bericht beantwoorden. Ik zit er namelijk erg mee in mijn maag.

    Sorry, als het misschien geforceerd overkomt, zo is het niet bedoeld. Maak me gewoon grote zorgen, kan zo niet goed functioneren en weet niet wat ik er mee aan moet.

    Alvast bedankt.

    Gr. Marcelo

  • peterma

    Herpes kan worden overgedragen, maar is niet altijd besmettelijk. Besmetting komt voornamelijk voor wanneer er blaasjes zichtbaar zijn, maar ook zonder blaasjes is het virus soms overdraagbaar. Het virus infecteert de oppervlakkige slijmvliezen en wordt opgenomen in de zenuwen die in deze streken eindigen. Vanaf dan is het virus levenslang aanwezig in deze zenuwcellen, en kan van daaruit opnieuw aan de oppervlakte komen in de slijmvliezen.

    Herpes heeft een incubatietijd van 2 tot 12 dagen. Hierna, en herhaaldelijk later in het leven, kan je de typische blaasjes vertonen ter hoogte van de initiële infectie. Bij 4 van de 5 mensen met het Herpes virus zullen echter nooit verschijnselen van herpes optreden. De infectie is op zich vrij banaal, maar kan pijnlijk en hinderlijk zijn. Er zijn medicijnen beschikbaar die het virus remmen. Lokaal kan zalf aangebracht worden bij het opkomen van de blaasjes

    Wat hiv-infectie betreft is er bij orale seks een algehele consensus dat er slechts een minimaal, maar niet uit te sluiten, risico is voor de ontvangende partner, zeker bij ejaculatie en bij aanwezigheid van bijvoorbeeld letsels/wondjes in de mond en/of keelholte. De insertieve partner loopt echt een verwaarloosbaar risico.

    De kans op besmetting is in jouw situatie zeer onwaarschijnlijk. Ben je er niet gerust op, laat je testen!

    Peter