Super bang voor HIV infectie.

  • AnoniemHIVangst

    Hallo,

    Ik heb ongeveer twee weken geleden sex gehad met een jongen. We hebben gezoend, wat gevoeld en daarna elkaar gepijpt. Beide met condoom. Daarna heb ik hem geneukt. Alleen na het neuken zat er wat bloed aan mijn condoom, hier schrok ik super erg van dus zijn gelijk gestopt heb condoom eraf gehaald en getest of hij lek was. Dat was NIET het geval. Is er een kans op HIV-besmetting hier? of maak ik mezelf heel erg bang?

  • peterma

    Een mogelijk risico op hiv-besmetting hang in de eerste plaats natuurlijk af van de hiv-toestand van je sekspartner. Twee hiv-negatieve personen kunnen elkaar uiteraard niet besmetten. Maar zelfs bij seks met iemand die hiv-positief is, is de kans dat het virus overgedragen wordt zeker geen 100%. De kans op overdracht wordt bepaald door verschillende factoren: wat is er exact gebeurd (orale seks, vaginale seks, anale seks) en de hoeveel virus in het bloed van je sekspartner.

    Er wordt aangenomen dat tongzoenen geen risico voor hiv overdracht inhoudt. Bij bloedend tandvlees zal er weliswaar meer virus aanwezig zijn in de mond en in het speeksel, maar ook dan is er geen reden om tongzoenen als risicovol te bestempelen.

    Voor orale seks is er een algehele consensus dat er slechts een minimaal, maar niet uit te sluiten, risico is voor de ontvangende partner, zeker bij ejaculatie en bij aanwezigheid van bijvoorbeeld letsels/wondjes in de mond en/of keelholte. De insertieve partner loopt een verwaarloosbaar risico. Het risico wordt echter naar nul gebracht door het correct gebruik van een condoom.

    Bij correct gebruik, wordt door een condoom het risico op hiv overdracht bij penetratie tot nagenoeg nul herleid. Zelfs wanneer er zich bloedresten aan de buitenzijde van het condoom zouden bevinden is de kans bijzonder klein dat deze in contact zouden zijn gekomen met de slijmvliezen.

    In jouw situatie lijkt de kans op besmetting me dan ook zeer onwaarschijnlijk. Bij twijfel is het aangewezen met een arts te overleggen en je eventueel te laten testen. De huidige generatie hiv-testen geven na 6 weken meer dan 95% zekerheid, en na 3 maanden een 100% zeker resultaat.

    Peter