Doppen

  • Madieke

    Hallo allemaal.

    Ik had een vraag. Ik kwam vandaag bij ons het erf iets tegen wat volgens mij een flessendop van plastic was een heel groot gat aan de bovenkant zat. Volgens mij bijna helemaal rond. Verder er niet bij nagedacht en in de prullenbak gegooid en verder gegaan. Nu las ik later op internet dat dit bij drugsgebruik wordt gebruikt. Oa. voor het maken van een soort bong/waterpijp? Kan ik hier iets HIV/AIDS van krijgen? Ik heb eerst namelijk niet mijn handen gewassen nadat ik het heb opgeruimd en ben zelfs naar de wc geweest en heb daarna pas mijn handen gewassen.

  • peterma

    Het hiv-virus wordt overgedragen via vers bloed, sperma, genitale afscheiding, … bij injectie of direct contact met de slijmvliezen. De huid is niet vatbaar voor infectie en laat het virus ook niet door. Wanneer besmette vochten op een open wonde komen kan er wel risico op besmetting zijn. Is de huid echter intact, dan is er geen overdracht van hiv mogelijk. Daarenboven is het hiv-virus vrij fragiel en wordt het inactief bij uitdrogen.

    Rechtstreeks contact van vers bloed met de huid houdt geen risico voor hiv-besmetting in en opgedroogd bloed wordt als niet besmettelijk beschouwd.

    Peter