bloedonderzoek

  • maaike

    Hallo,

    Mijn naam is Maaike. Ik heb 3.5 week geleden een seksueel contact gehad, met iemand waarvan ik de hiv-status niet weet.

    Omdat ik me al ruim 1.5 week onbegrijpelijk grieperig voel, veel spierpijn, nekstijfheid, opgezet gevoel oksels en liezen, veel hoofdpijn, ben ik naar de huisarts gestapt.

    Heb gevraagd om HIV te laten testen en ook een boel andere zaken, zoals CRP, LEUKOCYTEN, HB, nierfunctie en leverfunctie.

    De uitslag van deze waardes: dus CRP, LEUKOCYTEN, HB, nierfunctie en leverfunctie heb ik al na 1 dag binnen en waren allemaal goed.

    Kan ik hieruit afleiden dat HIV waarschijnlijk ook goed is? Het lijkt me toch dat LEUKOCYTEN en CRP dan ook afwijken?

    Of kan alleen een HIV test HIV uitsluiten? Kun je dus goede bloedwaardes hebben en toch HIV hebben?

    Groetjes,

    Maaike.

  • peterma

    Een algemeen bloedonderzoek kan geen hiv-infectie aantonen. In bepaalde gevallen zijn er bij hiv-geinfecteerden wel afwijkende bloedwaarden vast te stellen, maar zelden kort na de infectie of in de asymptomatische fase van de infectie. De enige zekerheid is het opsporen van hiv-antilichamen in het bloed. De huidige generatie hiv-testen geven na 6 weken meer dan 95% zekerheid, en na 3 maanden een 100% zeker resultaat. De kans is, gelukkig, zeer groot dat je symptomen onschuldig zijn en er niets aan de hand is.