john

• hallo

Hoi John,

heb het ganse forum afgezocht en niet echt mijn antwoord gevonden.Ik heb nl wat sperma van een ander op mijn duim gekregen met daaraan een wondje.

Graag had ik geweten welk risico ik gelopen heb.Het wondje was een 3 tal mm groot.Daar ik las dat het niet onstoken mag zijn heb ik gekeken of er vocht uitkwam en ja als ik er lang genoeg opduwde kwam een waterachtig druppeltje er uit.En voelde dan ook wat harstlag misschien door het te hard duwen weet niet.Stel dat het wondje ontstoken was heb ik dan een groot risico gelopen of niet.En hoe komt het dat een wondje anders geen kwaad kan voor hiv.

groeten.

• John.

Hoi hallo.

Het is vrijwel onmogelijk om via een klein wondje aan de huid geinfecteerd te raken met hiv. Een eventuele hiv-virulente lichaamsvloeistof (wat sperma kan zijn) zal door blootstelling aan het buitenmilieu minder virulent worden, zou het al hiv bevatten.

Er is bij jou al geen sprake van een open bloedende wond. Rechtstreeks contact met de bloedbaan is dan al erg onwaarschijnlijk. Dat maakt je risico al niet reeel. Hoewel er onder de hoornhuid, dieper in de huid zich langerhanscellen bevinden die hiv kunnen transporteren naar het lymfesysteem, moeten voorts voldoende vitale hiv-virussen in het spel zijn (gekoppeld worden aan deze cellen.) Daarvoor zou veel hiv-geinfecteerd sperma nodig zijn, dat over een groter wondoppervlak “ingemasseerd” wordt.

Jou beschrijving blijft daar duidelijk uit de buurt.

Hiv-infectie via wonden aan de huid is slechts geassocieerd met grote (“liefst” ook diepe) open schaafwonden, waar via druk of wrijving stevig contact is geweest met een hiv-virulente lichaamsvloeistof (vooral bloed, sperma.)

Groeten John.

• hallo

bedankt voor je antwoord.maar waarom zijn schaafwonden zo gevaarlijker?