ook nu rond de tegen de kerst zijn er vele mensen die zich zorgen maken of bang zijn hiv te hebben opgelopen. En ook al betekent hiv vandaag de dag misschien niet direct een doodvonnis, het is een verschrikkelijke gedachte.
Tot m'n grote verbazing is de informatie die over hiv wordt verspreid zeer divers en voor een belangrijk deel onjuist of onvolledig. Alleen hier op de prikpagina (met dank aan John) en op www. de body.com wordt volledige en juiste informatie verstrekt die ook goed wordt onderbouwd en verklaard. Bij soa-aids Nederland krijg je gewoon te horen dat een hiv-test binnen 3 maanden geen enkele zin heeft, terwijl na verder spitten blijkt dat na 8 weken meer dan 95% van de hiv-geinfecteerde mensen al positief test en zelfs een groot gedeelte al na 6 weken.
Ook lees je nog vaak dat de windowperiode zo'n 3 tot 6 maanden duurt, iets wat ook door veel huisartsen blijkbaar nog wordt verteld. De gemiddelde huisarts heeft volgens mij geen bal verstand van hiv/aids en alle ins en outs.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is: een eventuele hiv-besmetting geeft heel veel angst en onzekerheid. Omdat het nooit meer over gaat en je er ernstig ziek van kunt worden en zelfs dood aan kunt gaan.
Als alle “experts” en vakmensen beter met elkaar zouden kunnen communiceren en zich op de hoogte zouden stellen van ontwikkelingen en onderzoeken zou dit heel wat psychisch leed bij veel mensen kunnen voorkomen. mensen met grote zorgen moet je niet afschepen met het verhaal dat je pas na 6 maanden zeker weet of je bent geinfecteerd. Iedereen is gebaat bij de wetenschap dat testen na 8 weken al heel zinvol en geruststellend is. En als je dan toch tot die heel enkele uitzondering blijkt te behoren, nou ja dan heb je pech maar die kans is minimaal.
De informatievoorziening is slecht en onvolledig, zelfs bij Soa-aids Nederland.
Zoals ik al zei, deze site is super! Dat wou ik toch even kwijt…
Groeten, Daniel