cd4

• Henk

Hallo anderhalf jaar geleden heb ik eens een paar vragen gesteld.mijn vriendin in Thailand bleek HIV pos.en al in een verstadium.haar CD4 was <35.Ze neemt nu dus anderhalf jaar de thaise aids kuur en haar CD4 steeg van dus <35 naar 50 en naar 75 naar 102 naar 148 naar 202 en nu dus 248.Ze kreeg tabletten voor ‘s morgens en ’s avonds en andere voor na het eten.Ze heeft ook helemaal geen nare verschijnselen of ziektes.Maar is het wijs om met die tabletten na het eten te stoppen? en wat mag ze nu verwachten.ik bedoel heeft ze reden om heel optimisties te zijn? of is dit maar een opleving?

Vriendelijke groet Henk

• John.

Hoi Henk.

Het is onmogelijk en onverantwoord over het internet met medische adviezen te strooien m.b.t. medicijngebruik. Als zij wijzigingen wil in haar medicijninname, dient zij dat met de arts te bespreken. Op eigen houtje “rommelen” met inname tijden of dosis schrappen of verminderen of medicicatie weglaten kan soms zeer ernstige gevolgen hebben zoals te lage medicijnspiegels, waardoor resistentie kan ontstaan en dan kun je “terug naar af” zijn.

Verknal niet door eigen geëxperimenteer wat nu is opgebouwd:

Tot heden heeft zij een mooie klim gemaakt in haar CD4, daar zij van zeer laag komt en nu buiten de gevaren zône van opportunistiche infecties zit. Bovendien vertel je dat ze geen nare verschijnselen (bijwerkingen) heeft.

Ze vaart dus “wel” op de huidige medicatie afgaand op de informatie die je geeft.

Groeten John.

• Henk

Hallo bedankt voor je reactie,maar ik heb het waarschijnelijk erg onduidelijk geschreven.maar niet mijn vriendin wil met die tabletten stoppen.maar de dokter.

het probleem hier in thailand is dat het niet gewoon is om met de dokter in discusie te gaan.ik ben in het begin een paar keer meegegaan.maar je mag niets zeggen.maar ja ze gaat gelukkig vooruit.Ik geef haar ook multivitaminen.Dat is toch goed dacht ik.

groet Henk

• John.

Hoi Henk.

Als je twijfelt aan de dokter, is er misschien de mogelijkheid voor een second opinion bij een andere dokter…

Vraag ook naar redenen. Verminderen omdat het zo goed gaat, is toch vreemd…

Multivitaminen/ mineralen zijn prima (maar sommige megadoseringen kunnen profijt opleveren voor het hiv-virus meer dan voor het afweersysteem, bijvoorbeeld TE veel zink.) Overdrijf daarom niet.

Groeten John.