Help

• Claudia

Wie kan mij vertellen waar ik een thuistest kan halen…ik maak me harstikke gek en ben erg bang…

Ben erg wanhopig….HELP!

• John.

Hoi Claudia.

Hoewel een “doe het zelf” hiv-test (MiraTes) bij (sommige) apothekers te koop is, is dat GEEN warme aanbeveling. Immers: Het zelf “prutsen” met testmateriaal (onder nervositeit) roeps te vraag op, of men werkelijk secuur te werk gaat. LOS DAARVAN kan een “thuistest” een (heel) enkele keer ook een VALS postitief resultaat geven en DAT WIL JE NIET MEEMAKEN!

Als je graaft met de zoekmachine in de bestanden van deze site, kom je postings van mensen tegen die zo´n “thrilling” ervaring hebben meegemaakt.

Er is immers ook GEEN prsofessionele hulp aanwezig mocht de test resultaat (vals of niet vals) ongunstig uitpakken.

Last but not least kost zo´n test je ook geld.

GRATIS en ANONIEM kun je je laten testen bij de GG en GD.

De GG en GD in AMSTERDAM beschikt nu over speciale sneltest waar je de uitslag na 20 minuten vermeemt. Support en begeleiding van artsen is mogelijk.

OOK Checkpoint van de Nederlandse Hiv-vereniging heeft de sneltest waar je na 15-20 minuten de uitslag hebt. Hoewel het hier ook anoniem kan, kost het een klein bedrag. ECHTER de begeleidende gesprekken die iedereen krijgt, zijn een “warmbad” en vormen (volgens recent verschenen onderzoek) de beste support in Nederland.

Last but not least kun je je natuurlijk ook laten testen via je huisarts, alleen is het dan NIET anoniem (wel gratis) en moet je 5 - 10 dagen wachten op de uitslag.

Onthoudt: Een negatieve uitslag (geen hiv) is ALLEEN conclusief indien de test 12 weken of langer is gedaan NA (laatste) risico voor hiv-infectie.

Groeten John.