Vraag voor John

• anoniem

Voor het eerst dat ik mij meldt. Heb de afgelopen 4 maanden (met dezelfde man) onveilige sex gehad. Hij is niet in mij geweest (niet met en niet zonder condoom), maar heb wel diverse malen sperma tegen mijn vagina aangekregen (wat ik dan weer snel heb afgedoucht) en we hebben met de geslachtsdelen tegen elkaar aangewreven. Wat is nu mijn HIV risico. Ik ga maandag naar mijn huisarts voor de rest van de soa's. De laatste keer dat we sex hebben gehad is 1 maand geleden.

• John.

Hoi anoniem.

Je noemt zelf de sex “onveilig.”

“Technisch gespoken” is de sex die je beschrijft echter veilig.

Uitzonderlijke omstandigheden, zoals een gewetste huid van de schaamlippen, of het naar binnen wrijven van sperma, kan een risicootje uitlokken voor hiv, maar het is dan met nadruk een heel klein risicootje.

De kans is over-weldigend groot dat een hiv-test neg. terug zal komen als je verder geen onveilige sex hebt gehad met personen met onbekende sero-status.

Risico voor aantallen soa bestaat er ook bij safesex, maar is duidelijk veel kleiner dan bij condoomloze penetratie.

Het is prima dat je je (periodiek) laat checken op soa (!) maar zelfs hier (safesex) is de kans zeer aanzienlijk, dat er niets uit de bus komt.

Geen echte reden voor ongerustheid dus.

Groeten John.

• anoniem

Dank je wel John voor je uitgebreide reaktie. Heb de afgelopen weken dusdanig de gierende stress gehad dat ik er nu zelf een koortslip aan heb overgehouden. Je vraagt je wel eens af of het allemaal de moeite waard is die sex (zelfs in vaste relaties). De angst en onzekerheid die ermee gepaard gaan nemen bij mij althans alle vreugde weg. De soatest ga ik uiteraard doen; wil die man uit ‘mijn systeem’ hebben en zaken definitief kunnen afsluiten