keel

• radeloos

Hoi

Ik heb je een tijdje geleden een paar vraen gesteld die je me dan ook beantwoord hebt.

Nu zit terug wat in de problemen.Ik slik nl al een week antibiotica omdat ik een keelsontsteking had.Na een paar dagen was het wat beter maar sedert gisteren heb ik er terug last van terwijl ik nog antibiotica slik.Het contact dat ik had is nu 23 dagen geleden (wederzijdse masturbatie waar wat sperma van hem op een klein wondje van diameter 3 mm van mij is gekomen, hij is gay met wisselende contacten).Nu ben ik verschrikkelijk bang dat dit een ars klacht is.

Nu zijn mijn vragen kan dit een teken zijn.Hoe komt het dat keelpijn ook een ars klacht is.Wordt keelpijn niet veroorzaakt door iets anders.Of hoe komt het dat je bij ars keelpijn kunt hebben.

thanks

• John.

Hoi radeloos.

Keelpijn als solitair symptoom (dus alleen maar keelontsteking als klacht en verder niets) is niet geassocieerd met ars bij hiv-infectie. Ars kan ontstaan als het afweerapparaat gealarmeerd wordt door de aanwezigheid van hiv. Deze reactie van het afweersysteem gaat dan heel vaak gepaard ook met koorts.

De specifieke afweer tegen hiv wordt sterk gemobiliseerd: Aanmaak van verschillende soorten antilichamen tegen hiv. De NON-specifieke afweer kan omlaag gaan. Vooral in slijmvliezen is dat dan te merken. En omdat achterin de keel nu juist een slijmvliesgebied is, waar “alle microben” bij eten en slikken en ademen langs passeren, is de gevoeligheid van infectie daar verhoogd.

Daarom vindt je keelpijn (door ontsteking) soms ook terug onder de ars- klachten die mensen kunnen hebben.

Maar evenzo als koorts, huiduitslag, opgezette lymfeknopen, en- noem- maar- op, heel vaak andere oorzaken hebben dan hiv als onderliggende trigger, geldt dat ook voor keelpijn/ keelontsteking.

Zie je arts als de antibiotica niet helpt. Dat is helemaal geen suggestie dat de keelpijn van doen zou hebben met hiv-infectie.

Gezien je “risico” is dat extreem, extreem onwaarschijnlijk.

Bedenk dat juist aanhoudende stress of post-stress reactie een dip in de afweer kan geven en daamee JUIST je klachten hardnekkeriger maken.

Groeten John.

• radeloos

Hoi,

terug bedankt voor je snelle antwoord.Het helpt me terug wat ui mijn dipje.Moet eerlijk zijn en zeggen dat ik opsta en ga slapen met de gedachte dat ik besmet ben en dan natuurlijk daarnogbij die zere keel.Nee koorts heb ik niet (maak anders ook bijna koorts, heb geen huiduitslag ben wel redelijk vermoeid maar kan misschien komen dat mijn rust niet meer is zoals ze moet zijn).

Kan je afweer zwakker zijn na een stressperiode zoals ik uitmaak uit je uitleg.En mag ik er dus vanuit gaan dat mijn “symptomen” niks met hiv te maken hebben?

alvast bedankt John je helpt me door een moeilijke periode.

thanks

• John.

Hoi Radeloos.

Kan je afweer zwakker zijn na een stressperiode zoals ik uitmaak uit je uitleg.En mag ik er dus vanuit gaan dat mijn “symptomen” niks met hiv te maken hebben?

Het antwoord is: Ja.

Groeten John.