Condoom gescheurd, veel risico??

• Balentine

Ik heb een vraag, ik zit mezelf namelijk hier op te vreten en ben byzonder bang dat ik dadelijk wat heb opgelopen.

Ik ben zojuist naar een privehuis geweest (ongeveer een uur geleden) en ben daar intiem geweest met een dame.

OP een gegeven moment waren we bezig in de missionairie houding en toen,

voelde ik opeens bij stoten dat de condoom scheurde.

Ik heb direct mijn penis uit haar getrokken en ben deze direct gaan wassen en ben gaan plassen. (in de hoop dat als er wat in mijn urinebuis zat, dat dat er uit was)

Ik ben dus niet gaan doorstoten, ik heb hem er direct uitgehaald.

Ik vroeg aan haar of ze iets had ze zei natuurlijk dat ze ‘clean’ is.

Ze zei dat ze zich vorig jaar (toen ze zwanger was) heeft laten testen.

en dit was negatief. uiteraard zijn we niet verder meer gegaan, want daar had ik absoluut geen zin meer in.

Heb ik nu heel veel risico gelopen op een HIV infectie.

• John.

Hoi Balentine.

“Technisch gesproken” is onbeschermde penetratie (waartoe ook condoomfalen behoort) een risico voor hiv en soa. Statistich gezien is de kans voor hiv-infectie voor een man indien onbeschermde vaginale penetratie met een sero-positieve vrouw, per contact, in de orde van 1 op de meerde honderden tot 1 op de paar duizend (waarbij wel gezegd, dat als er soa´s in het spel zijn, de transmissie van hiv vergemakkelijkt wordt, en de kans ophoog gaat.)

IN JOUW SITUATIE is niet zeker bekend of de vrouw wel/ geen hiv-infectie heeft, wat je “risk at all” stevig omlaag drukt. BOVENDIEN is het in je voordeel dat je dadelijk na het scheuren van het conmdoom bent gestopt, waardoor blootstelling aan mogelijke hiv-virulente lichaamsvloeistoffen van haar (vaginaalvocht/ bloed) tenminste in duur, zeer beperkt is gebleven.

Als je verder ook geen soa hebt opgelopen (of reeds had) is dat ook in je voordeel.

Een port d´entree voor hiv naar bloedbaan of lymfestelsel is dan moeilijker.

Het plassen en wassen heeft mogelijk ook iets voordeel, maar dat is heel speculatief. Immers hiv-virussen kunnen zich binnen “twee seconden” koppelen aan afweercellen of in de bloedbaan/ lymfestelsel geraken.

Al met al is je risico toch zeer zeer laag (maar net niet afwezig.)

Een hiv test (zo je zou willen) zou 12 weken na dato kunnen bevestigen dat je geen hiv-infectie hebt opgelopen door genoemde contact.

Die kans is MEGA groot.

Last but not least: Bestudeer (nogmaals) aandachtig gebruiksaanwijzing van het condoom. Bijna alle condoomincidenten (afglijden, scheuren) zijn te linken aan niet accuraat condoomgebruik. Zodat je in de toekomst zeker wel veilig de ritjes kunt afmaken :-) en beter voor je gemoedsrust.

Groeten John.

• Balentine

John,

Ik heb ondertussen ook de aids soa lijn gebeld en dezelfde vraag gesteld.

De dame aan de telefoon kon me vertellen dat de kans dat ik HIV had opgelopen bijna te verwaarlozen valt, aangezien ik mijn penis direct er had uit getrokken en ben gaan wassen etc,…. maar ook zij zei dat het niet volledig was uit te sluiten, maar de kans was wel heeeeel erg klein. Tevens gaf ze aan dat als iedere keer dat er een condoom zou knappen bij de prostituee en HIV gelijk zou worden overgedragen, dat bij wijze van spreken honderd duizenden mensen alleen al binnen nederland zouden zijn geinfecteerd,

De kans is dus klein. Nietemin ben ik natuurlijk vreselijk bang dat ik toch wat heb opgelopen, ik heb zoiets van de kans is 1 op 5000 (bij wijze van Spreken)

dan ga je net zien dat ik natuurlijk die ene ben, (dat geluk heb ik natuurlijk weer)

Mijn vraag die ik eigenlijk wil stellen is:

Kan het dat ik 4 dagen na een mogelijke infectie, al symptonen van ARS kan hebben? ik heb namelijk hoofdpijn & keelpijn,

nu weet ik dat er ook griep heerst, maar ik ga natuurlijk gelijk de verbinding leggen, met een mogelijke HIV infectie.

Graag jou antwoord hierop. alvast bedankt

• John.

Hoi Balentine.

Statistisch gezien is je kans in genoemde omstandigheden nog veel kleiner, zeker ook omdat het nog maar de vraag is of de vrouw in kwestie hiv-infectie heeft, en die kans is ook zeer veel groter NIET dan wel.

Je “risk at all” is slechts 1 op de meerdere honderdduizenden tot miljoen.

Je klachten 4 dagen na het contact zullen geen link met ars hebben. De timing is te vroeg. Na een week tot 10 dagen zou al kunnen, maar dat is ongeveer op z´n vroegst. Zeer wel mogelijk heeft de spanning een behoorlijke impact op het ontstaan van je klachten (hoofdpijn) en beleef je daardoor ook een dip in je afweer (keelpijn.)

Probeer tot 12 weken na dato “vakantie te houden” van je zorgen.

Een hiv-test dan, zal je - extreem waarschijnlijk - de opluchting kunnen brengen waar je naar uit ziet.

Stay well.

Groeten John.