schoonmaakwerkzaamheden

• Anoniem

Hallo John,

Ik ben schoonmaakster in een fabriek. Vorige week had ik flink in mijn vinger gesneden, het bloedde flink. Ik heb een pleister op de wond gedaan en ben verder gaan poetsen bij de wc's ed. Na het poetsen ben ik mijn handen gaan wassen.

Nu heb ik toch een vraag, misschien vergezocht maar toch. Stel dat ik van de wc's bloed of sperma van een collega aan mijn handen heb gekregen en dit is tijdens het handen wassen tòch bij mijn wond gekomen waar een pleister op zat. Kan ik dan zo besmet raken ?

• John.

Hoi Anoniem.

Risico voor hiv-infectie is niet reeel.

Ten eerste is er de bloeddruk die het heel moeilijk maakt voor hiv om de bloedbaan binnen te komen. Ook een snee-wond is veel minder een port d´entree voor hiv dan een schaafwond (o.a. veel groter wondoppervlak.) Bovendien is het heel onwaarschijnlijk dat je in aanraking bent gekomen met VEEL sperma of VEEL bloed (want je praat over… stel,… en hebt feitelijk niets geconstateerd wat wel zo zijn geweest als je in een verse klodder sperma had gegrepen bijvoorbeeld.)

Welnu, alleen veel sperma of veel bloed kan buiten het lichaam nog geruime tijd virulent blijven. En dat zou je ook nog eens krachtig in een open wond (“bij voorkeur” schaafwond) moeten wrijven en dat bloed of sperma zou ook nog van een hiv-geinfecteerd iemand moeten zijn, dan pas heb je risico.

En dan is er ook nog de pleister die bescherming bied.

Al met al mag je rustig stellen dat jij in de omstandigheden die je weergeeft zeker geen hiv-infectie zult hebben opgelopen.

Voor je gemoedrust, en voor andere infectie´s, zou je (omdat een pleister altijd kan loslaten of doorweekt kan raken) kunnen overwegen huishoudhandschoenen of latex wegwerphandschoenen te dragen als je huidbeschadigingen aan je handen hebt. Ook goed als je met schoonmaakchemicaliën werkt! Risico voor hiv is hierbij “out of radarscreen.” Dus daarover geen zorgen.

Stay well.

Groeten John.