veel te vroeg

• Randy

John,

Vandaag ben ik terug naar de kliniek moeten gaan en ik heb op een blad papier mijn uitslag gekregen van risico op hiv na 8 weken en drie dagen.

Daar ik de dokters nog steeds niet geloof heb ik ook gebeld naar de sensoa-lijn van België waar ze me vertelden dat 8 weken en drie dagen nog veeeeel te vroeg was. Maar de dokters zouden niet zeggen dat je uitslag negatief is wanneer deze positief zou zijn vertelde men mij. En toch, hoorde ik een kleine aarzeling in de stem langs de andere kant van de lijn wanneer ik vertelde of ze dit ook niet zouden doen nadat ze weten dat ik een zelfmoordpoging wou begaan, dus ….. blijf ik hier maar twijfelen.

Hoe kun je er nu 200 % zeker van zijn dat mijn uitslag inderdaad negatief is en is 8 weken en drie dagen dan toch minder hoopvol dan eerst gedacht ?

Vriendelijke groeten,

Randy.

• John.

Hoi Randy.

Je kunt er niet 200% zeker van zijn, wel 100% dat je uitslag tot nu toe neg. is.

Het is verboden te liegen over medische uitslagen. Denk je eens in, als een arts tegen beter weten in iemand gaat verkondigen dat hij/ zij neg, is, dan kan iemand jaren lang verstoken blijven van (levensreddende) behandeling. In een (nieuwe) relatie of dadelijk na de z.g. gunstige uiotslag al onbeschermd gaan vrijen in de “wetenschap” dat hiv geen rol kan spelen en daardoor ook een ander kan besmetten. Dat zou een uiterst kwalijke zaak zijn.

En de “twijfeling/ wijfeling” aan de andere kant van de lijn,… Nja, iemand kan/ zal best even slikken als je vertelt dat je wanhoop je tot zelfmoordgedachten/ poging drijft. Dat vind ik niet vreemd als iemand daar even van schrikt en het gesprek een moment stil valt en de ander even zoekt hoe daarop te reageren.

Het heeft nix te maken met jou voorliegen over je uitslag!

En nogmaals: Een neg. hiv test ruim 8 weken na dato risico is zeer hoopvol, maar nog geen eindconclusie. Voorlichters zijn niet altijd goed op de hoogte EN dikwijls een beetje bevreesd om toe te geven hoe hoopvol een neg. hiv- test 8weken na dato risico al is. Immers… er zullen altijd mensen zijn die denken, dan laat ik het er verder wel bij zitten! En dan tref je de kans dat 1 op de tien- tot honderdduizenden toch een latere seroconversie meemaakt.

Daarom geldt: Voor een rockharde betrouwbare uitslag 12 weken wachten.

Groeten John.

• Randy

Inderdaad John,

Maar ze weten heus wel dat ik voor die rockharde 12 weken niet onbeschermd zal gaan vrijen dus waarom zouden ze me de komende 3 weken niet rustig laten doorgaan i.p.v. er nu al zeker van te zijn dat ik hiv heb wat ik nog altijd grotendeels denk want zoals ik je al geschreven heb zijn er toch heel veel symptomen (geweest).

Groeten,

Randy

• John.

Hoi Randy.

Randy, het is zo jammer dat je zo gefixeerd blijft in het denken aan “het ergste.”

Blijven vasthouden aan het denken dat je symptomen DUS te maken hebben met hiv, blijven vermoeden/ twijfelen of je wordt voorgelogen, dat alles maakt dat ik ook een beetje “uitgepraat raak” met je.

Natuurlijk kan ik geen zekerheidsuitspeken doen, wel je de waarschijnlijkheid vertellen dat je geen hiv hebt.

Het is aan jou om daar steun aan te onlenen of niet.

Helpt het je niet, dan is hulpverlening waarschijnlijk aangewezen om je nood te lenigen. Je kunt er zeker bovenop komen! Maar de eerlijkheid gebiedt dan ook te zeggen dat ik ontoereikend voor je ben om je voldoende hulp te bieden.

Sterkte.

Groeten John.