vraagje voor John

• Kurt

Beste John,

Zoals de meesten die hier vragen stellen, heb ook ik een klein risicocontact gehad met een meisje die ik tegenkwam in de discotheek.Achteraf vernam ik dat ze nogal een losbol was.

Dit gebeurde op 28/11/05.

Op 14/12 heb ik een keelonsteking gehad met koorts, één dag 37,4 en de volgende dag 38,4, na twee dagen was de koorts verdwenen en na 5 dagen mijn keelpijn en opgezwollen klieren in de hals ook.

Ik was toch een beetje ongerust over een mogelijke besmetting en heb aan dat meisje gevraagd of ze zich wou laten testen op HIV.

Ze heeft dit gedaan op 3/1/06 en ze teste negatief.Ik heb de uitslag gezien.

Veronderstel nu dat ze toch besmet is geraakt, vb op 20/11/05 (we moeten immers 3 maand in de tijd terugkeren), in dat geval kan het zijn dat de antistoffen in het bloed nog niet aantoonbaar waren op 3/1/06.

Was zij in de hierbovenvermelde veronderstelling al besmettelijk voor anderen op het moment dat ik er sex mee gehad heb(28/11)? of hoelang duurt het normaal gezien tussen het moment dat iemand geïnfecteerd geraakt en het moment dat hij/zij besmettelijk wordt voor anderen?

Alvast bedank voor het antwoord en vriendelijke groeten

Kurt

• John.

Hoi Kurt.

Eerst het geruststellende deel: Het patroon van je symptomen doet niet denken aan een acuut retroviral syndroom zoals dat meestal voorkomt bij primaire hiv-infectie. Vaak houden de klachten langer aan, vaak zijn er meerdere klachten.

Je spreekt over een klein risico-contact. Wat je klein noemt weet ik niet, condoomloze penetratie met een hiv-geinfecteerde vrouw geeft “per gebeurtenis” een gemiddelde kans van 1 op de vele honderden voor de man voor overdracht hiv-infectie. Beffen (zonder beflapje) is veilig als geen aanmerkelijke hoeveelheid (menstruatie)bloed wordt opgelikt en er geen duidelijk letsel/ ontstekingen aan de mond of in de mond present zijn.

De virulentie (besmettelijkheid) van hiv is zeer sterk verhoogd binnen de windowfase, dus als nog geen of onvoldoende antilichamen zijn aangemaakt tegen hiv. Het hiv-virus heeft dan vrij spel en de vermenigvuldiging kan in de miljoenen lopen per ml. bloedplasma. In vaginaalvocht zal desgevolg de viral load ook sterk verhoogd zijn. Dat geldt evenzo als er soa in het spel is, immers, de verhoogde aantallen afweercellen die naar de infectiehaard migreren zijn targetcellen en kraamkamers voor nieuwe hiv-virions.

Binnen enkele dagen is een nieuw hiv-geinfecteerd iemand bij onveilige sex al besmettelijk voor een ander. In de weken daarop volgend zal de besmettelijkheid bijna altijd zeer fors en explosief toenemen, meer dan de besmettelijkheid van iemand met full-blown aids. Een hiv-test kan dan nog neg. terugkomen, omdat er dus nog geen voldoende antigenen tegen hiv zijn aangemaakt.

Groeten John.

• kurt

Beste John,

De onderstaande tekst haalde ik uit een wetenschappelijke studie van de universiteit van Amsterdam:

“Enkele weken tot maximaal 3 maanden later worden hiv-RNA en het antigeen p24 in het bloed aantoonbaar en op dat moment beginnen de eventuele symptomen van de acute hiv-infectie, en wordt de betrokkene besmettelijk voor anderen.”

Wil dat dan zeggen dan de persoon pas besmettelijk wordt tussen de twee en twaalf weken na infectie?

Het meisje heeft zich 5 weken na ons onveilig contact laten testen, moest ze op het moment dat ik er sex mee heb gehad al besmettelijk zijn, zou dat toch willen zeggen dat er 5 weken later (3/1) een grote kans bestond dat er antistoffen zouden aantoonbaar zijn in haar bloed?

Indien dit inderdaad zo is, zou ik mij al wat geruster voelen want een negatieve test na 7 weken is wel nog geen garantie maar toch al een bemoedigend gegeven.

Ik had trouwens nog wel meer symptomen zoals pijnlijke, stramme spieren (vooral onderbenen) en gedurende een groot deel van de dag een gloeiend,koortsig gevoel in mn hoofd, hoewel ik geen echte koorts had.

De koorts van mijn keelonsteking verdween inderdaad na maximum 3 dagen, ben de zaterdag ziek geworden en de woensdag was ik al terug aan het werk.

Die stramme spieren en dat gloeiend gevoel houden nu al zes weken aan, de ene dag beter en de volgende dag slechter.

Huiduitslag of diaree heb ik niet gehad.

Met vriendelijke groeten en hartelijk bedankt.

Kurt

• John.

Hoi kurt.

Je statement is pertinent fout! Besmettingskans begint niet bij seroconversie, is al aanwezig binnen of na luttele dagen na infectie, en is juist sterk verhoogd VOOR de seroconversie, tijdens EN voor het optreden van eventuele ars symptomen.

De dikwijls hoge viral load, gelinkt met verhoogde besmettelijkheid, neemt juist af NADAT er voldoende antilichamen zijn aangemaakt.

Check meerdere bronnen.

Als de sex onveilig is geweest, overweeg een hiv-test welke met zekerheid 12 weken na dato risico hiv-infectie kan uitsluiten.

Stay safe to stay well.

Groeten John.