Kan test keelgonorreu missen

• Anoniem

Hoi John,

Lang op het prikbord gezocht, maar niet gevonden. Middels urine-onderzoek laten testen op chlam. + gon. Was negatief. Stel ik heb door te pijpen gonorreu in de keel opgelopen. Komt dit dan ook in de urinetest tot uitdrukking? Heb geen keeluitstrijk laten maken. Heb overigens ook geen keelklachten (zelfs niet gedurende de griep van afgelopen week).

En John, moet toch even gezegd worden; diepe respectvolle buiging mijnerzijds voor je buitengewoon trouwe, consistente en geduldige/persoonlijke beantwoording van al onze vragen !

Groeten,

Anoniem

• John.

Hoi Anoniem.

Dank voor je compliment.

Gon. infectie in de keel is niet aantoonbaar via urine, immers de betreffende bacterie zit niet in het uro-genitale traject (plasbuis) en komt dus ook niet mee met de urine. Kweek van keeluitsrijkje kan gon. in de keel aantonen.

Een gon. infectie in de keel kan spontaan genezen, maar ook sluipend, zonder klachten, lang aanwezig blijven. Als er wel klachten zijn dan: Milde keelpijn/ afscheiding (pussig) met vieze smaak in de mond.

Groeten John.

• Anoniem

Ok John, grotendeels helder, maar is een urinetest dan wel betrouwbaar als je (alleen) vaginaal geinfecteerd bent? Huisarts had het over een betrouwbaarheid van minstens 95%. Bovendien heb ik meer vag. contact gehad dan oraal, dus zou ik rijkelijk meer kans moeten hebben gelopen op een vag. infectie (Toch?!). En dan te bedenken dat ik zo blij was met een neg. testresultaat. Toch te vroeg gejubeld?

Groeten,

• John.

Hoi Anoniem.

Yep, voor de hoogste betrouwbaarheid moet er ook een uitstrijkje worden gemaakt om een bepaald slijmvliesgebied te onderzoeken op gon. infectie (of andere infectie´s.) Dus uitstrijkje van vagina.

Het is prima dat je er zoveel belang in stelt vrij te zijn van soa.

Laat het ook geen obsessie zijn. Dat er in je urine niets is gevonden is al een hoopvol teken! Bij wisselende sexuele contacten is 1 (beter 2X per jaar) een algehele check aan te bevelen. Dan is genezing met antibiotica van een eventuele soa gemakkelijker en kunnen vervelende comlicatie´s (zoals onvruchtbaarheid en andere nare zaken) voortijdig worden voorkomen.

Voor een algehele soa-check is men het best toegerust in een soa- poli van GG en GD (en sommige ziekenhuizen.)

Standaardtesten bij de GG en GD poli houdt in: Chlamydia, gonorroe, syfilis, hepatitis B, NSU en op verzoek hiv. Visuele (inwendige) inspectie voor gen. wratten, herpes.

Voor hiv, syf. en hep. is bloedonderzoek nodig. Voor chlam. en gon. kweekjes en voor NSU volstaat urine-onderzoek (pas als deze verhoogde aantallen afweercellen bevat, kan nog gekeken worden naar zaken als trichomonas, etc.)

Groeten John.

• Anoniem

Hoi John, Ruud,

Vanochtend GGD in Groningen gebeld. Ze kennen daar nog geen sneltest (…) en willen niet enkel en alleen de HIV test afnemen (terwijl dit notabene wel op hun site staat!). Change of policy sinds 1 januari; ze testen of op minstens 3 soa's of niets. Heb hun uitgelegd dat ik al via huisarts op chlam en gon ben getest. GGD kan niet (wil niet?) op Hep B testen. Doen ze niet aan. Ik moest maar naar de huisarts. Wat is dit voor prestigeslag? Heb enigszins verbouwereerd de tel. weer neergelegd. Zo wordt de onzekerheid en angst alleen maar groter natuurlijk. De man in kwestie (paar mnd. relatie mee gehad) is diverse malen al wrijvend tegen de schaamlippen en vagina klaargekomen (geen penetratie geweest). Stel hij is HIV + (heb hem gevraagd zich te laten testen, maar hij verdomd het), nu vraag ik mij af of sperma in plasbuis (want tja, dat ligt in de buurt) bij een vrouw een reeele c.q. grote kans geeft op HIV infectie (bij de man wordt dit wel als risico besproken vanwege slijmvlies in urinebuis?). Mijn urinebuis is immers korter; groter risico?. En hoe groot is de kans dat ik een HIV infectie heb opgelopen via vaginaal slijmvliescontact? Heb immers een flinke doses sperma tegen vag. / schaamstreek aan gekregen. GGD zegt dat het risico te verwaarlozen is omdat er geen penetratie is geweest. Dan moet het sperma volgens hun toch echt in je lijf in contact zijn geweest met een bloed / bloedend wondje. Hebben ze gelijk? Risico op syfilis is volgens hun, mijn verhaal aanhorend, te verwaarlozen; de man in kwestie had geen contacten met andere mannen. Ik wordt steeds onrustiger en angstiger (en dat op je 32e). Het grijpt behoorlijk in mijn dagelijkse functioneren en er gaat geen uur voorbij dat ik er niet even aan denk en een warme tintelende paniekgolf door mij voel stromen. Shit zeg, moet off. nog 4 weken wachten ook en loop nu al weken tegen de muren omhoog.

Thanx heren.

• John.

Hoi Anoniem.

Je hebt inderdaad een zeer minimaal risico gelopen. Dat slaat op het volgende: Zou veel sperma in contact komen met huidletsel/ duidelijk beschadigde huid of zou er toch (door wrijving) iets sperma in de vagina zijn geraakt, dan is er een minimaal risico. Als je dat kunt uitsluiten: Geen risico.

Het beleid tussen de verschillende GG en GD´s in ons kleine landje is soms slecht op elkaar afgestemd. Laat je daardoor niet “gek” maken, maar drammen heeft zeker ook geen zin. In de grote steden (waar soa-problematiek veel nadrukkelijker aanwezig is) is de GG en GD slagvaardiger georganiseerd in vergelijking met sommige (niet alle!) andere GG en GD´s in het land. Het is inderdaad wel zo dat er beleid is om ALS je op hiv wilt laten checken, je OOK op een reeks andere soa´s wordt getest(!) Dat heeft te maken met subsidie-voorwaarden en door de triggers die soa zijn voor hiv-transmissie en de prevalentie van soa die evenals hiv weer stijgt. Er wordt meer onveilig gevreeen, en de statistieken laten dat ook zien. Men wil een goed beeld krijgen van zoveel mogelijk soa in Nederland en soa opsporen om te kunnen behandelen waarmee het aantal nieuwe besmettingen kan worden teruggedrongen.

Groeten John.