bang

• David

beste john/ ruud

ik heb de volgende situatie. ik heb meerdere verslaafde prostituees bezocht.

waarbij bij 1 de condoom was gescheurd. ik liep hierdoor direkt chlamydia (en herpes) op. daarvoor had ik de gewoonte om me te laten pijpen met condoom en sperma in de mond te spuiten zonder aanraking van de mond. ook een risico dus.

nu heb ik me toen laten testen (vorig jaar) maar het was nog te kort geleden. ik moet me nu opnieuw laten testen van mijn huidige partner en ik @!#$ behoorlijk en durf eigenlijk niet te gaan.

wat denken jullie dat het risico is?

• John.

Hoi David.

Risico voor iemand persoonlijk is nooit in een getal uit te drukken.

Statistisch gemiddeld voor onbeschermde vaginale penetratie voor de man met een hiv-geinfecteerde vrouw 1 op de meerdere honderden tot 1 op de paar duizend.

Legio factoren (deels niet gekend) zijn van invloed, zoals viral load (bij primaire zowel als gevorderde hiv-infectie is de tendens aanwezig van een hoge viral load en daarmee verhoogde infectiekans.) Evenzo: Aanwezigheid van soa (kan een “springplank” zijn voor hiv-transmissie) en aanwezigheid/ afwezigheid van (menstruatie)bloed, duur en ruigheid van de sex, strain van hiv en genetische set-up en immuunrespons (hoe weerbaar is iemands afweersysteem tegen eventueel binnendringende hiv-virussen.) Etc. etc.

De soa is in je nadeel (hoger risico.) Als je direct na het condoomfalen bent gestopt is dat weer in je voordeel. Verder is ook niet bekent of de vrouw in kwestie hiv-infectie heeft ook niet.

Hoe je het ook went of keert, er is enig risico.

Als je eerdere hiv-test 8 weken of later is gedaan en neg. is teruggekomen, dan is dat zeer, zeer hoopvol. Rockharde uitsluiting kan een neg. hiv-test je geven 12 weken na dato.

Het laten pijpen overigens levert geen risico voor hiv voor jou op, wel voor haar als jij in haar mond klaar komt en hiv- geinfecteerd zou zijn.

Groeten John.

• David

John,

bedankt voor je bericht. ik zit nu echt in de stress. ik stel het opnieuw testen voortdurend uit. ik durf niet te gaan. het zit de hele tijd in mijn hoofd te malen “wat als”. zoals je schreef, er is een risico.bij mij is dus een condoom gescheurd bij een verslaafde vrouw en ik ben niet eerder gestopt ofzo.

nog wat;

ik heb wel last van donkere pigmentvlekjes op mijn gezicht. is dat ook een symptoon?

weet je wat ik het ergste vind? om aan mijn huidige en ex-vriendinnen te gaan vertellen dat ze zich ook moeten gaan testen. ik vrees dat ik voor de trein spring als ik positief getest wordt. de angst is verschrikkelijk. nog enige tips om me voor te bereiden?