ben bang

• Ronald

Hallo John, ik heb je enige tijd geleden om antwoorden gevraagd, ik heb in november jl sex gehad met een seropositieve vrouw, geneukt met condooms en orale sex waaronder deepthroat gepijpt zonder condoom en gebeft zonder bescherming, nu kom ik net bij de huisarts vandaag want ik kan het niet van me afzetten, hij reageerde zeer geschrokken ook omdat de vrouw het mij een week na de sex pas vertelde, mijn huisarts zeg dat ik risico heb gelopen want ik heb onveilige orale sex gehad, hij schat het risico op een paar procent want ze heeft nu eenmaal hiv, ook moet ik me na 3 maanden nog een keer laten testen, ik ben zeer geschrokken en ten einde raad, nogmaals ik heb geneukt met condooms en die zijn bij mijn weten niet gescheurd, wel heb ik vloed gezien en dat zat ook op m'n condoom, smerig ik weet het, waardoor ik dacht dat het condoom kapot was, waarom heeft m'n huisarts een andere mening dan bv de infolijn, ik ben zeer bezorgd want vind een paar procent kans op besmetting veel, ik weet het niet meer John, wil je mij antwoord geven, ben ten einde raad.

• John.

Hoi Ronald.

Waarom je huisarts een andere mening heeft dan bijv. de soa/aidsinfolijn is omdat je huisarts NIET op de hoogte is van risico.

Here we go:

1.) Neukken met condoom dat tijdens de rit niet afglijdt voor een flink deel of helemaal en niet scheurt is SAFE sex dus geen risico voor hiv.

Jij hebt geen enkele reeele grond te vermoeden dat het condoom heeft gefaald.

2.) Je diep laten pijpen/ keelneuken is geen reeel risico voor hiv. Ik spreek hier van “geen reeel” en niet van “geen” risico omdat er in de literatuur slechts 1 geval bekend is waarbij iemand waarschijnlijk door diep gepijpt worden hiv-infectie heeft opgelopen, MAAR de omstandigheden waren: 1.) Gon. infectie in de keel van de pijper, waardoor mogelijk pus/ bloed aanwezig in de keel o.a. ook omdat het pijpen gepaard ging met HARD stoten in de keel. 2.) OOK gon. infectie in de plasbuis van de man die gepijpt werd, waardoor een gemakkelijkere entree voor hiv naar bloedbaan/ lymfestelsel. Het is niet realistisch om aan te nemen dat deze risico-triggerende factoren (dubbele soa, hard stoten) ook bij jou zouden hebben gespeeld.

3.) Beffen zonder beflapje: Slechts een klein (eerder slechts een zeer klein) risico ALS je een aanmerkelijke hoeveelheid (menstruatie)bloed oplikt en/of duidelijk letstel (wondjes/ ontstekingen) aan de lippen of in de mond zou hebben.

Ronald: Je risico voor hiv-infectie “at all” is nauwelijks reeel te noemen, ondanks dat de vrouw bekend hiv-geinfecteerd is. Het getal van “een paar procent kans voor hiv-infectie” is regelrechte paranoia van je huisarts. Als je jouw gebeurtenissen al als een risico wilt benoemen (pessimistische visie) dan kleiner dan 1 op de miljoen.

Kans dat er wat hiv-infectie betreft nix aan het handje zal zijn, is ASTRONOMISCH groot. Een hiv-test zal dat (zou je dat willen) extreem, extreem waarschijnlijk, kunnen bevestigen.

Stay well.

Groeten John.

• Ronald

ik laat me idd testen John want ik kan er niet meer tegen, ik begrijp niet dat m'n huisarts zo verschilt in mening, ook over de tweede test want je heb pas 100% zekerheid na 6 maanden volgens hem, ik heb nu bloed afgenomem 11 weken en 4 dagen na laatste contact, John deze dame had last van vloed, dat heeft ook invloed op hogere concentratie in het vocht?, had toendertijd ook een gescheurd mondhoekje waar ik me zorgen om maakt en heb orale sex bij haar gedaan, mag ik weten wat je er van vindt, hoort iemand het te zeggen dat ie positief is als het op sex aankomt, ben benieuwd naar je mening.

Bedankt Ronald

• John.

Hoi Ronald.

Na 11 weken en 4 dagen een hiv-test gedaan,… ik denk stellig dat je de champagne al in huis kunt halen, want behalve dat je risico (ook met gescheurd mondhoekje) mini-mini-minimaal is, is je hiv-test van bijna 12 weken na dato, grenzend aan rockharde betrouwbaarheid.

Huisartsen zijn - niet zeldzaam - niet accuraat op de hoogte van hiv/aids.

Check gerust wat ik je vertel met andere WEL goede bronnen, zoals soa/aids infolijn, soa-poli van GG en GD, arts retrovirologie/ immuniteitsziekten, checkpoint/ hiv-vereniging, etc.

Je kunt elke mening hebben of iemand die hiv-geinfecteerd is dat wel of niet behoort te zeggen, maar ook al vind je dat iemand dat zou moeten zeggen, HEUS veel mensen doen dat niet en aantallen mensen weten van zichzelf niet dat ze hiv-infectie (of soa) hebben. DUS ga liever altijd uit van safesex.

LET op: Ik maak deze opmerking in z´n algemeenheid, omdat velen anderen meelezen. De opmerking is niet specifiek bedoeld voor jouw situatie, IMMERS wat jij beschrijft is niet te benoemen als “risky-sex.”

Stay well.

Groeten John.