lymfeklieren

• Anoniem

Hallo John,

Vandaag heb ik een hiv test gehad bij de ggd. De verpleegkundige maakte de opmerking tegen de arts dat mijn lymfeklieren bij mijn liezen wat opgezet waren (zelf merk ik daar niks van). Volgens haar kon dat door van alles komen maar ik heb een beginstadium van hiv in mijn hoofd hangen door deze opmerking. En ik moet nog een week op de uitslag wachten. Ben ook verkouden.

Wat denk jij van de opgezette lymfeklieren, maak me erge zorgen.

• John.

Hoi Anoniem.

Opgezette lymfeknopen kunnen legio oorzaken hebben. Meestal een infectieuze, maar dat hoeft niet per se. Bij primaire hiv-infectie kunnen lymfeknopen ook opgezet raken, maar dan is de tendens heel sterk dat dat op meerdere plaatsen in het lichaam is (hiv is een systemische infectie, d.w.z. door het hele lichaam heen, en niet lokaal.) Je verkoudheid zelf, is overigens geen symptoom van een acuut retroviraal syndroom die bij primaire hiv-infectie kan optreden.

Groeten John.

• Anoniem

Bedankt alvast John, maar ik ben er zo van geschrokken. Bedoel je met dat het meestal een infectie is, dat het dan ook meestal een soa-infectie is wanneer je lymfeknopen opgezet zijn. De verpleegkundige deed er na mijn vraag vrij luchtig over maar ik ben doodsbang en weet niet hoe ik deze week door moet komen. Ben zo bang voor hiv. Wat kan het dan anders zijn dan een soa als je lymfeklieren opgezet zijn in je lies. Waar moet ik aan denken ?

Wil je me alsjeblieft nog even antwoorden ?

• Anoniem

Wat ik bedoel : hoe groot is de kans dat het om een soa/hiv gaat en hoe groot is de kans dat het iets onschuldigs (Stress kan dat ook?) is.

• John.

Hoi Anoniem.

Stress op zichzelf kan niet de lymfeknopen doen vergroten. Stress kan wel een dip in de afweer veroorzaken waardoor het lichaam meer vatbaar wordt voor legio infecties, die dus niets met hiv te maken hoeven te hebben, maar waardoor lymfeknopen wel kunnen opspelen.

Soa is mogelijk, MAAR zeer veel is mogelijk… het is echt koffiedik kijken (lees: ONMOGELIJK) te zeggen wat de oorzaak is van je vergrote lymfeknopen in de liesstreek.

Een uiting van primaire hiv-infectie is minder aannemelijk, maar als je WEL onveilige sex hebt gehad, kan alleen een hiv-test uitsluitsel geven.

Stay well.

Groeten John.

• Anoniem

Bedankt weer John. Volgens de verpleegkundige kon het zelfs komen door een onschuldige voetschimmel. Nou heb ik daar geen last van maar wel (bijna altijd) van huidschimmels op mijn benen, buik en/of gezicht. Kan dit misschien ook een oorzaak zijn van de gezwollen klieren in de lies.

Sorry dat ik erover door ga, maar dit is echt de laatste vraag hierover. Bedankt als je nog een keer hierop wil reageren.

• John.

Hoi Anoniem.

Mogelijk. Ook je verkoudheidsverschijnselen, wat misschien een griepvirus is, is mogelijk. Let wel: Het is ONmogelijk om over het internet zekerheidsuitspraken te doen(!)

Als je opgezette lymfeknopen in de liezen de enige klachten zijn (buiten de verkoudheid om) dan is dat niet treffend voor een acuut retroviraal syndroom bij beginnende hiv-infectie. Klachten als koorts en menigmaal ook huiduitslag, komen vaker voor dan opgezette lymfeknopen alleen. Lymfadenopathie bij primaire hiv-infectie is bovendien bijna altijd gegeneraliseerd (op legio plaatsen in het lichaam zijn dan lymfeknopen actiever en opgezet.)

Bottomline: Aan klachten/ verschijnselen - hoe dan ook - evenals het ontbreken van klachten/ verschijnselen, kan niemand, ook een arts niet, op voorhand vertellen of iemand wel/ geen hiv-infectie heeft. ALLEEN een hiv-test kan dat WAARBIJ opgemerkt dat uitsluiting van hiv-infectie alleen rockhard betrouwbaar is indien neg. getest 12 weken of later na dato risico. (En als er nooit sprake is geweest van een reeel risico of risico´s, dan is natuurlijk wel te voorspellen dat iemand geen hiv-infectie heeft en is een hiv-test klinisch gezien niet nodig.)

Stay safe to stay well.

Groeten John.

• Randy

Dan weet ik het nu toch wel zeker hoor. Die fles champagne zal niet ontkurkt worden want mijn lymfeklieren zijn al opgezwollen en branden sedert ± 4 weken na risico en we zijn nu 12 weken + 1 dag verder en dit is nog zo, net zoals mijn keel die nog dik staat en pijn doet. Ook nog branderig gevoel aan de pisbuis en nog steeds geelachtig slijm bij de stoelgang. En vermoeide benen al van bij het ontwaken??? Gisteren bloedafname laten doen en volgende week woensdag mag ik om de uitslag gaan.Na 8 weken en 3 dagen was de test negatief (als ik dat al geloven mag want ik heb normaal een sterk afweersysteem), maar dat zal nu het geval niet zijn. Ben ik dan 1 van die uitzonderingen met een latere serocon….. ? Ik denk het niet, ik denk eerder dat de vorige uitslag nep was want die mocht ik al weten 3 dagen na bloedafname en nu moet ik er maar liefst 6 dagen op wachten. Ik heb alles stukgemaakt John, alles.

Randy

• John.

Hoi Randy.

Ik denk niet dat men je bewust gefopt zou hebben met een neg. uitslag bij de vorige test. Dat zou ongehoord en bijzonder ernstig zijn. M.a.w. ik denk dat de uitslag toen werkelijk neg. is. Statistisch gezien is dat zeer hoopgevend. Je reeks van klachten doen dat niet te niet bij voorbaad. Er zijn zeer velen mensen die door enerverende spanning/ angst/ stress, tot aan de rand van uitputting toe, reeksen van klachten hebben gehad waarbij de ultieme test (na 12 weken) geen hiv-infectie aantoonde. Je vindt bijvoorbeeld honderden postings (met commentaren van arts/ hiv-experts) op www.thebody.com als je daar in de zoekmachine invoert “worried well” of “worried wells.”

Hiv-infectie kan heel grillig verlopen. Er zijn genoeg mensen die totaal geen klachten opmerken, er zijn mensen die zich weken lang hondsberoerd voelen door een stevig acuut retroviral syndroom met soms lang naslepende klachten.

Evenzo zijn er mensen die met een “indrukwekkende lijst” aan niet mis te verstane klachten worstelen, die achteraf toe te schrijven zijn aan een andere aandoening of rechtstreeks getriggerd door enorme angst/ spanning.

Iemand met veel angst/ depressie/ zorgen en gepieker zal bijna altijd na verloop van tijd klachten ontwikkelen. Het zou vreemd zijn als iemand in een langdurige geestelijke crisis zich fit en normaal gezond zou blijven voelen.

Ik kan waarlijk niet zeggen of je wel/ geen hiv-infectie hebt. Alleen kun je niet bijvoorbaad de conclusie trekken dat je hiv-geinfecteerd zou zijn omdat je met klachten kampt. Moge het zo zijn dat je dat laatste staks, na de uitslag van de test, uit eigen ervaring kunt beamen.

Groeten John.