waarom wel of niet HIV oplopen

• ilse

beste john en anderen,

Waarom kun je wel een soa krijgen als je met je blote geslachtsdelen over elkaar wrijft maar geen HIV?

Is het hiv vrius daar te zwak voor ofzo?

• John.

Hoi Ilse.

De biochemie van het hiv- virus is heel anders dan andere soa microben.

De bacterie die bijvoorbeeld gonorroe veroorzaakt kan veel beter buiten het lichaam even overleven. De bacterie voedt zich met substanties van cellen die in slijmvliesgebieden voorkomen, m.a.w. “eet” weefels op en plant zich erin voort.

Dus zodra genoeg bacterieën die gon. veroorzaken in aanraking komen met slijmvlies, kan de non-specifieke afweer falen en is infectie een feit.

Hiv gaat heel anders te werk. Als virusdeeltje is het inderdaad heel zwak (fragiel.)

Het bevat een mantel (schil) om virale enzymen heen en het genetisch materiaal van hiv. In die mantel steken “moleculaire” gereedschappen uit, waarmee hiv een bepaald type afweercel kan binnendringen. Als dat gebeurt, bouwen enzymen van hiv de (gastheer)cel om tot een fabriekje, waarin honderden tot duizenden nieuwe virusdeeltjes worden gemaakt. De productie en in elkaar zetten van nieuwe virusdeeltjes is zo complex dat het overgrote deel van de nieuwe virusdeeltjes foute copieën zijn die niets kunnen uitrichten. Voor de virusdeeltjes die dat wel kunnen zijn andere barrieres: Er zijn bepaalde sleutelmoleculen nodig (cytokines) voordat hiv zich kan koppelen aan CD4 afweercellen om deze te kapen. Hiv zelf wordt trouwens aangevallen door andere afweercellen (o.a. natural en T- killer cellen.)

Samengevat is het - door de bank genomen - inderaad veel moeilijker om hiv-infectie op te lopen dan de meeste soa.

Groeten John.

• ilse16

hoi John,

bedankt voor je antwoord!

Ik vraag dit n.l. omdat ik een nieuwe vriend heb en hij is nog nooit met een meisje naar bed geweest. maar heeft wel andere dingen met haar gedaan ( naakt naast elkaar liggen bijvoorbeeld) het leek mij verstandig dat hij een soa test ging doen.

Maar ik zit te twijfelen of het ook verstandig is om hem als maagd zijnde een hiv test te laten doen of is diet iets te overdreven? Ik weet dat jij niet voor mij kunt beslissen maar ik ben beneiwd naar jouw advies/mening.

is het nodig of is het een beetje een overtrokken om hem een HIV test te laten doen?

ik hoop dat je nog antwoord wilt geven.

dank je wel

• ilse16

he john,

zou jij mij aub nog eens willen adviseren?