ARS?!

• Harry

Beste John,

Hoe zorgwekkend is het volgende. Ik ben er flink overstuur van. Eigenlijk heel erg overstuur van kan ik wel zeggen.

Regelmatig bezoek ik wel eens een prostituee. De afgelopen twee maanden zo'n 4 keer. Ik vrij altijd veilig, oftewel zowel vaginale sex als pijpen met condoom. Nu ben ik echter net een week ziek geweest en maak mij ernstig zorgen dat het mogelijk ARS is. Het begon met een apart gevoel op de borstkas en keelpijn. Daarna opgezette klieren in de hals en rillingen en oplopende koorts naar 39 graden. Verder regelmatig gehoest met geel (bijna beetje groenig) slijm. Koorts is na 3 of 4 dagen weggetrokken. De rest ook. ‘s Ochtends ook nog een paar keer zwetend wakker geworden. Geen spierpijn/gewrichtspijn of hoofdpijn gehad. Het angstaanjagende is dat ik hiervoor zo’n 10-15 jaar geen (merkbare) koorts heb gehad. Dus is het wel heel verdacht.

Mijn vraag is: hoe waarschijnlijk is het dat dit ARS is? Ik heb al veel op internet gesneupt en de strohalm die ik lijk te hebben is dat hoest als symptoom van ARS geen productieve hoest is, maar een droge hoest. Is dit zo? Gaat hoest bij ARS niet gepaard met loskomend slijm? Ik hoop het op een dergelijke manier uit te kunnen sluiten. Ik zie mijzelf nog niet 8 weken wachten op een test.

Heel erg bedankt.

Harry

• John.

Hoi Harry.

NIET je klachten zijn zorgwekkend, maar het feit dat je er zo overstuur van raakt.

Als je altijd veilig vrijt, dan mag je hiv-infectie zeker uitsluiten!

Wel eens gehoord van verkoudheid/ griep… er zijn wel honderden verschillende verkoudheidsvirussen. En verkoudheid/ griep komt tien - tot honderdduizenden(!) malen vaker voor dan hiv. En yep: Respiratoire klachten zoals slijm ophoesten passen JUIST in het plaatje van (borst)verkoudheid en NIET in het plaatje van ars bij primaire hiv-infectie.

Hiv is NOT your problem, fear IS!

Feel better!

Groeten John.

• Harry

Hoi John,

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik hoop dat het me nu lukt om het wat uit mijn hoofd te zetten. Dit soort zorgen is haast niet te verdragen. Omdat ik anders nooit koorts heb, ben ik heel erg geschrokken. Ik probeer mezelf er wel constant aan te herinneren dat ik veilige sex gehad heb, maar toch komt de angst voor HIV met vlagen opzetten. Dat slijm ophoesten niet goed in het plaatje past bij ARS, helpt me wellicht om er wat over heen te stappen.

Nogmaals bedankt voor je antwoord.

Met vriendelijke groet,

Harry