Roeren

• Herbert

Ik heb een vraagje…

Ik geloof wel dat ik veilig vrij. Op zich heb ik redelijk wisselende contacten, maar ik hoorde laatst dat roeren ook gevaarlijk is. Roeren is dat je met je eikel over de clitoris en lippen van de vrouw gaat. Ook haal ik dan m'n eikel door de binnenste schaamlippen, maar ik gaa niet verder naar binnen.

Hoe gevaarlijk is dat nu ?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Herbert…

• John.

Hoi Herbert.

“Roeren” wat volgens jouw beschrijving verder gaat dan “frotting” (wrijven met pik OVER de vagina en niet een beetje erin) is een risico voor hiv-infectie en soa.

Bottomline is hier dat intensief (wrijvings)contact ontstaat tussen slijmvliezen, waarmee overdracht van hiv-virus mogelijk is.

Het zal een kleiner risico zijn dan een volledige penetratie, MAAR het is geen safe-sex meer.

Groeten John.

• anoniem

he john,

ik heb zo'n soort vraag gesteld aan de soa aids info lijn en zij zeggen dat je van “roeren”geen hiv kunt oplopen omdat het hiv virus dan teveel is blootgesteld aan

zuurstof.

er moet echt penetratie plaatsvinden anders is HIV besmetting niet mogelijk!!! ( uitzonderlijke gevallen daar gelaten!)

• John.

Hoi anoniem.

Het zit ´m met name in die uitzonderingsgevallen.

Deze maken dat risico er echt WEL is maar veeeel kleiner.

Ik vind het antwoord van de hiv/soa lijn iets te kort door de bocht.

Bij de uitzonderingsgevallen die ik noem hoeft geen sprake te zijn van duidelijke wondjes/ bloed.

Als er krachtig wrijvingscontact is tussen slijmvliezen en er misschien wel een hoge viral load aan hiv in vaginaalvocht aanwezig is, kun je risico niet uitsluiten.

Dat er sprake is van blootstelling aan zuurstof mag gezien worden als een remmende factor op het risco, maar je kunt (bij intensieve wrijving) niet claimen dat er daarom geen risico meer kan zijn.

Bottomline voor safe-sex: VOOR ieder contact tussen slijmvliezen pik en slijmvliezen vagina (of anus) condoom om (als het contact alleen frotting, dus wrijven over de vagina zou zijn) is er geen sprake van een reeel risico.

Groeten John.

• anoniem

maar john,

het is toch zo dat alleen grote hoeveelheden bloed en sperma gevaarlijk zijn voor HIV buiten het lichaam? een beetje HIV geinfecteerd sperma of vaginaal vocht is buiten het lichaam toch niet meer gevaarlijk?

daar ontstaat geloof ik ook wat verwarring over.

• anoniem

Dag John,

Dan ligt het risico voor mannen blijkbaar toch anders dan bij vrouwen; ik begreep van GGD, huisarts, aidslijn en jou dat ik een te verwaarlozen (zeer zeer minimaal) risico had gelopen, dat er in geval van ‘pik - voorvvocht- sperma- vagina contact zonder penetratie’ alleen een risico was bij gekwetste schaamlippen of als er toch sperma IN de vagina zou komen (bij voorvocht zou het evt. risico nog minimaler zijn zijn). Verder heb ik begrepen dat er echt IN je lichaam contact moet zijn geweest om evt. HIV geinfecteerd te kunnen raken. Volgende week donderdag ‘mag’ ik eindelijk getest worden. Ben het wachten en in angst zitten zo zat. En de sex mogen ze van mij voortaan ook houden; zo geweldig is het nou ook weer niet.

Groeten, anoniem

• albert

herbert?