Hallo John,
Volgende week donderdag zal ik een HIV-test ondergaan, omdat ik de laatste maanden met een vage angst in mijn achterhoofd ben blijven zitten dat ik misschien wel een besmetting heb opgelopen. Bij gesprekken met de SOA-verpleegkundige van de GGD en met een medewerker van de AIDS-infolijn is mij verteld dat, gezien mijn omstandigheden, de kans zeer klein is dat ik geinfecteerd ben geraakt.
Helaas ben ik in het verleden niet altijd even zorgvuldig geweest met het gebruik van condooms bij sexuele contacten. Ik heb geen contact gehad met mannen uit een ander land dan Nederland, ook niet met homo- of bisexuele mannen (ikzelf ben vrouw) en heb mijn bed ook niet gedeeld met drugsspuiters (een expartner is wel verslaafd geweest voor ik hem leerde kennen, maar snoof en slikte). Ik heb slechts één maal een one-night-stand gehad (onbeschermd helaas, ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan), voor het overige waren het mannen die ik al langer kende voordat ik met hen naar bed ging. Van de vijf partners met wie ik onveilige sex heb gehad, heeft eentje zich laten testen enkele maanden nadat wij uit elkaar gingen (daarvoor heb ik het altijd veilig gedaan) en die test was negatief. Een ander heeft zich laten testen voordat hij en ik een relatie kregen ook deze test was negatief. Mijn huidige partner heeft het, tot onze relatie en naar zijn zeggen, altijd veilig gedaan met zijn partners. Uiteindelijk blijven er dus twee over waar ik niet zeker van kan zijn. Hoewel ik mij besef dat één keer genoeg is om geinfecteerd te raken (je kan immers ook zwanger raken van 1x onbeschermde sex), vraag ik mij toch af hoe reeel mijn angst is. Het afwachten geeft me zoveel stress dat ik om eerlijk te zijn mij wil terugtrekken van het doen van de test. Ik ben te bang dat de test positief zal uitvallen.
Groeten, Peet