verstandkies trekken en zoenen

• caro

beste John en anderen,

Ik heb zaterdag met een jongen gezoend die een paar dagen daarvoor zijn verstandskies had laten trekken. als ik dat had geweten had ik het liever niet gedaan i.v.m. bloed maar ja…

Ik vroeg me af, hoe groot is de kans dat je HIV oploopt als je heel kort zoent met iemand die net (2 dagen) geleden ene kies heeft laten trekken?

en dan nog een kort vraagje, als iemand HIV besmet heeft en die persoon heeft een koortslip waar een beetje vocht uitkomt is dat dan ook gevaarlijk voor HIv of loop je dan alleen risico op een flinke koortslip

ik hoop dat je me wilt antwoorden!

dankjewel!

• John.

Hoi caro.

Over de getrokken verstandskies geen zorgen. Er zou zo´n flinke nabloeding moeten zijn, dat het zoenen een scene zou kunnen zijn uit een Draculafilm.

Dat zou je absoluut hebben gemerkt: Je zou bijna een slokje bloed in de mond moeten krijgen voor een reeel risico.

Waarschijnlijk is het (na)bloeden al lang gestopt. En voor een eventueel spoortje bloed in de mond van een ander hoef je je zeker geen zorgen te maken (bijvoorbeeld ook als mensen vlak voor het zoenen hun tanden poetsen en een tandvleesbloedinkje krijgen.) Jouw mondslijmvlies is dik en speeksel zal eventueel hiv in een kleine concentratie (dus in een spoortje, drupje bloed in de mond) ernstig verzwakken waardoor infectiekans volstrekt niet meer reeel is.

Ook de kwestie van zoenen van een ander als deze persoon hiv EN een koortslip zou hebben, levert je geen reeel risico op voor hiv-infectie (WEL voor het herpes simplex-1 virus.) Hoewel het vocht uit de blaasjes behalve bomvol zit met herpes-virussen en ook hiv (in geval van hiv-infectie) aanwezig is, moet dat vocht onmiddellijk in een verse open wond worden gewreven/ geperst! Een korte blootstelling aan lucht (zuurstof) zal eventieel aanwezig hiv doen verzwakken (maar nog niet onmiddellijk het herpes-simplex virus!)

Groeten John.

• caro

he john,

heel erg bedankt voor het antwoord!

Maar is het zo dat een (verstands)kies die getrokken is na 2 dagen al niet meer een bloederige massa is?

ik weet dat jij geen tandarts o.i.d. bent maar: bloed een getrokken kies nog na 2 dagen?

• John.

Hoi.

Bij het trekken van een kies ontstaat natuurlijk een flinke “gapende” wond.

In eerste instantie bloed deze, maar al spoedig zal het bloeden vrijwel geheel stoppen door bepaalde bloedstollingsfactoren in het bloed die een “fibrine” netwek vormen. Anders zou men immers dood kunnen bloeden.

Natuurlijk is zo´n - met bloeden gestopte wond - de eerste tijd (dagen) kwetsbaar omdat er nog niet voldoende nieuw weefsel zich heeft gevormd. Door aanrakingen/ stoten/ kauwbewegingen, schurend voedsel, kan zo´n wond wel eens wat nabloeden. Dat is in de regel toch erg minimaal en geen risico bij het zoenen. In de zeldzame gevallen dat er na dagen toch een heftige nabloeding zou zijn, zou je dat allicht merken (proeven/ zien) als je daardoor veel bloed van de ander in de mond zou krijgen.

Geen zorgen dus, er is heus geen stiekum risico geweest.

Groeten John.