testen

• Harry

Beste John,

Ik heb de volgende vraag. Je zegt wel eens dat als mensen klachten hebben, dat ze (bijna) onmogelijk te maken kunnen hebben met HIV als ze 2 tot 3 weken nadat de klachten begonnen waren een negatief testresultaat behalen. Ik heb op internet gezocht hierna, maar zie deze stelling niet zo vaak terug; en als het wel ergens gezegd wordt, dan stellen ze als voorwaarde dat er wel een nieuw soort generatie test gebruikt wordt. Bij oudere testen zou het wel 7 weken kunnen (na begin ARS) duren zag ik ergens.

Zelf heb ik namelijk 4 weken na begin klachten (griepachtige klachten duurden een week; mogelijk besmettingsrisico ruim 6 weken geleden) een HIV sneltest bij de GGD in A'dam gedaan welke negatief uitviel. Dit omdat ik haast niet meer langer kon wachten. Mijn vraag is nu of de GGD in A'dam zo'n nieuwer soort sneltest gebruikt en hoeveel waarde ik aan de negatieve uitslag mag hechten nu? Hoe groot is de kans dat een HIV-sneltest bij GGD negatief is 4 weken na begin ARS (en ruim 6 weken na infectie) terwijl er in werkelijkheid wel HIV-infectie is? En zijn er misschien ook statistieken die het onderbouwen dat mensen na hun primaire infectie binnen zo'n 3 weken een positief testresultaat behalen?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten,

Harry

• John.

Hoi Harry.

Let op de datering van het artikel dat je aanhaalt.

De derde generatie hiv- antibody tetsen worden in Nederland overal gebruikt.

Met je testresultaat is het uitgesloten dat je griepachtige klachten een acuut retroviraal syndroom zouden zijn door primaire hiv-infectie.

Omdat 6 en geen 12 weken zijn verstreken tussen het doen van de test en (mogelijk) risico voor hiv, mag je nog niet de rockharde conclusie trekken dat je geen hiv hebt, MAAR je neg. testuitslag is zeker zeer hoopvol.

Nogmaals: Dat je (griepachtige) klachten hebt/ hebt gehad, doet daar NIX aan af.

Stay well.

Groeten John.

• Harry

Bedankt voor je reactie John! Omdat vooral de klachten mij erg verontrustten, voel ik me een stuk rustiger als ik weet dat mijn negatieve HIV-test (van 4 weken na begin symptomen) uitsluit dat ze te maken kunnen hebben gehad met een primaire infectie. Mijn risico is waarschijnlijk niet eens tot bijna niet reeel (beschermd vaginaal contact met een prostitue; condoom visueel intact gebleven.) Dat wil zeggen, waarschijnlijk niet reeel in iemand ander zijn/haar ogen, maar wel in mijn hoofd helaas… Sinds ik begin februari enkele dagen rond 38-39 graden koorts kreeg (wat ik volgens mij in wel geen 20 jaar heb gehad) bij een soort van griep, is de zorg over HIV niet meer uit mijn hoofd geweest. Hoop dat ik het nu wat uit mijn hoofd kan zetten.

Groeten,

Harry