het is me niet helemaal duidelijk...

• anoniem

hallo John, (en anderen)

nog even een korte vraag over scheermesjes gebruiken van iemand die mogelijk HIV drager is.

Op thebody.com staan n.l. nogal tegenstrijdige berichten hierover.

De ene dokter zegt dat je hierdoor een grote kans hebt op HIV besmetting en de anders zegt dat het alleen een theoretisch risico is.

Ik scheer mezelf altijd met mijn eigen scheermes maar laat het mesje heeeel af en toe in de douche liggen ( ik heb 6 huisgenoten)

kortom: is het nou echt zo gevaarlijk of valt het heel erg mee. ( grote bloederige uitzonderingen daar gelaten!) Ik was niet van plan het uit te porberen maar het spookte wel ff door me hoofd.

ik hoop dat je me wil antwoorden

groeten,

• John.

Hoi anoniem.

“kortom: is het nou echt zo gevaarlijk of valt het heel erg mee.”

Het valt heel erg mee, maar risico is niet helemaal afwezig.

Bij scheermesjes kan hiv-geinfecteerd bloed tussen de mesjes gaan zitten of tussen het mesje en de kop van de krabber. Een “opgesloten” film van bloed kan zodoende goeddeels onttrokken raken aan blootstelling aan het buitenmilieu, en dus kan hiv langer vitaal blijven. Toch is het heel moeilijk om, zou je je dan snijden, voldoende hiv-virussen uit de bloedfilm tussen de mesjes/ krabber in je bloedbaan te krijgen. Er is dan ook geen duidelijke data dat hiv-infectie ooit op dergelijke wijze is overgebracht, maar het wordt wel mogelijk geacht.

Beter dus je eigen scheergerei opbergen en niet die van een ander lenen of eerst de onderdelen loshalen en goed schoonspoelen onder stromend water.

Stay well.

Groeten John.