vraag aan John

• patricia

Haai John ik had een vraagje aan je: ik ben een vrouw

en heb 21 januari sex gehad met een jongen met condoom vaginale penetratie

Ik was wat dronken maar niet heel erg, maar dit is dus mijn probleem

ik weet niet of het condoom gescheurd is of niet

volgens mij niet

hij was niet klaargekomen

ik heb nog heel even naar het condoom gekeken toen die zich terug trok en volgens mij was die niet gescheurd

nu had ik van de arts gehoord dat het grootste gedeelte van de mensen die hiv hebben opgelopen zeg maar 80 % een primaire fase meemaakt dus dat ze ziek worden en zo..(ik heb nergens last van gehad)

klopt dit?

ik heb ooit een gescheurd condoom vandaar dat ik nu lichtelijk hysterisch ben

voor hiv en gescheurde condooms heb me toen laten testen na 13 weken en was negatief

maar ik kan nu amper van sex genieten

ik baal hier ontzettend van

• John.

Hoi Patrica.

- Je angst voor een gescheurd condoom is ongegrond. Immers, een gescheurd condoom wordt bijna altijd opgemerkt. Hoewel je wat dronken was, zou ik daar achteraf niet te veel zorgen bij maken. Je hebt kennelijk oog voor safesex, en was kennlijk nog goed genoeg bij, om toch nadien even te checken, al was het maar even en vluchtig. Je zag niets bijzonders, ga dan vervolgens ook geen beren op de weg verzinnen die er - extreem, extreem waarschijnlijk - ook niet zijn (geweest.)

- Wat het gescheurde condoom uit het verleden betreft: Je neg. hiv-test toen, 13 weken na dato, sluit uit dat je hiv-infectie hebt.

Waar je wel aandacht voor kunt hebben is dat je altijd condooms met CE keurmerk gebruikt, en deze ook volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt. Glijmiddel op waterbasis eventueel, NOOIT vetten/ olieën als glijmiddel gebruiken.

Een juist gebruik van een goed condoom boort risico op condoomfalen (vroegtijdig afglijden, scheuren) de grond is. Als niet precies volgens bovenstaande richtlijnen is gewerkt, is de kans op scheuren nog altijd vrij klein. En zoals gezegd, ALS het gebeurt zou zijn, dan merk je dat bijna altijd en bij checken valt dat op, want een gescheurd condoom is bijna altijd flink gescheurd.

Stay well, enjoy safesex!

Groeten John.