klachten en oraal

• Dirk

hoi,

4 weken geleden heb ik een man gepijpt en had zelf griep en ook verminderde weerstand en door de griep ook wat blaasjes in mijn mond. Krijg nu klachten van mijn lymfeknoppen en hoofdpijn. Kan het zijn dat ik ars heb?

Dirk

• Dirk

Hoi,

Zijn er hier mensen die het antwoord weten? Als je naar de klachten kijkt bij de veelgestelde vragen kan ik alleen maar bevestigend reageren op dit moment. Weer diverse blaasjes in mijn mond. Pijn in de liezen, onder de oksels en kaaklijn door opgezette lymfeklieren. Hoofdpijn, keelpijn, etcetera. Vandaag de soa lijn gebeld waar op de website staat dat orale sex veilig zou zijn. De reactie van de dame aan de telefoon was dat er in principe geen risico zou zijn maar bij een hiv infectie kun je inderdaad tussen de 4 en 6 weken na je infectie last krijgen van opzettende lymfeklieren en hoofdpijn. Je zou dus denken dat het risico wel degelijk aanwezig was want ik vroeg ook of een andere soa deze klachten kon veroorzaken. Nee dat was niet het geval. De soalijn geeft nadrukkelijk aan “in principe”. Pfffff weet het niet meer……zeker niet omdat er inderdaad tijdens deze acties beschadigingen aanwezig waren in mijn mond.

Dirk

• Dirk

Is er dan niemand hier die er iets over kan vertellen? John misschien?

Dirk

• John.

Hoi Dirk.

Eigenlijk heb je zelf al het antwoord gegeven op je vraag.

Je zegt dat je griep had tentijde van de orale sex (pijpen.)

En je WEET dat pijpen geen reeel risico is voor hiv-infectie, behalve bij sperma in de mond krijgen of veel bloed en/of FIKSE letsels/ ontstekingen of hard en diep pijpen (keelneuken.)

De klachten die je hebt passen prima bij griep, die je al reeds onder de leden had.

Ook bij een acute hiv-infectie passen je klachten weliswaar M A A R je hebt geen onveilige sex beschreven, DUS waarom je klachten linken aan een mogelijke hiv-infectie als die mogelijkheid helemaal niet reeel is…

Blaasjes/ aftjes/ miniletsels/ kleine ontstekinkjes in de mond zijn voor orale sex zonder ejaculaat ontvangen geen serieuze port d´entree voor hiv.

Of een pik zou hard en intensief en herhaaldelijk moeten botsen/ krachtig wrijven tegen zulke beschadiginkjes die daardoor groter kunnen worden en waarbij eventueel hiv-geinfecteerd voorvocht door hard stoten wordt “geinjecteerd” in de wondjes. Maar dat scenario is bij de blaasjes/ kleine ontstekinkjes zeer onwaarschijnlijk. Hoewel kleine letsels aanwezig en hoewel je griep je non-specifieke afweer verzwakt, is het feit dat je geen sperma of bloed in de mond hebt gehad nog steeds DE CRUX die maakt dat je risico voor hiv-infectie “out of radarscreen” is.

Stay well.

Groeten John.

• Dirk

Hoi John,

Allereerst bedankt voor je reactie!

Waarom je klachten koppelen aan een mogelijke HIV infectie is inderdaad de vraag! Om te beginnen is je reactie bemoedigend maar misschien is het goed om je te vertellen (en voor anderen ook wel goed misschien) hoe je tot die conclusies kunt komen.

Allereerst zit je precies in de periode die nodig is om het lichaam te laten reageren op de indringers. In alle gevallen dat ik griep had in het verleden was er geen sprake van opgezwollen lymfeklieren op meerdere plaatsen. Dan lees je de uitleg van verschijnselen (ja met die belangrijke waarschuwing dat je op basis van klachten geen conclusie moet trekken) en vraag je jezelf af of die blaasjes waar ik nu last van heb (aan de binnenkant van de wang en lip) misschien wel spruw is. Dan tel je de andere factoren erbij op zoals hoofdpijnen, weer opkomende keelpijn, oorpijn, etcetera. Bemoedigend is dan weer dat je geen koorts hebt. En ga maar door! Dan bel je een SOA lijn en krijg je te horen IN PRINCIPE. Dus mogelijk is het wel denk je dan. Mmmmm waren die blaasjes en problemen in mijn mond dan toch niet groter op het moment dat ik dacht veilige sex uit te voeren? vraag je jezelf af. Snel trek je dan de conclusie dat daar het probleem dan wel is. Verkeerde inschatting van je klachten op het moment van de daad en dus veronderstellen dat je klachten erger waren dan leek.

Allemaal misschien niet goed maar antwoorden vinden op je besmettingsvrees zal dus zeker lukken want alles is bevestigd op deze manier.

Dat is in ieder geval de uitleg voor de conclusies die ik had getrokken!

Groetjes

Dirk

• Dirk

Hoi John,

Hij wordt wel spannend zo. Je antwoord was opbeurend en dik in orde maar aangezien mijn klachten (vooral de zwelling van de lymfen) blijven bestaan bel ik de aids infolijn toch maar of er geen andere soa kan zijn die deze klachten geeft. Had het zeker niet over risico hiv, ik vertelde haar zelfs dat ik me daar geen zorgen om maak. En nu komt het: jawel hoor door een beginnende ontsteking in je mond en een kapotte mond zou ik wel degelijk risico hebben gelopen. Ze raadde me zelfs aan een speciale test te laten doen die eerder uitslag geeft over wel of niet antistoffen in je lichaam hebben. Nu ben ik helemaal de weg kwijt en zit ik aardig in de rats. Kan wel janken!!!!

Dirk