naald

• anrno

john,

ff een korte vraag.

hoe weet je dat als je een prikincident hebt gehad of de naald wel of niet een bledvat heeft doorboord?

en: ik heb me geprikt maar er was zeer zeer weinig bloed te zien. ( betkenet dit dat de kans groot is dat het niet een bloedvat heeft geraakt.

zijn je kansen op HIv minder groot als de naald n iet diep en weinig bloed geeft?

en de laatste: ik weet dat bloed in een holle naald langer actief blijft voor HIv maar wat is langer? dagen of weken of maanden? ( ik hoef geen exacte getallen hoor :)

en hoe zit dat met scheermesjes? ( weken of dagen?)

ik hoop dat je me wilt helpen!

fijn weekend

oh ja, taoos worden toch gezet met een massieve naald? hoe kun je daar dan een HIV infectie vAN oplopen?

• anro

Beste John,

zou jij a.u.b. mijn vragen willen beantwoorden?

thanx!

• John.

Hoi anrno.

- 1e vraag: Dat kun je niet zeker weten behalve als er bloed vloeit.

- 2e vraag: Als je bloed hebt gezien, heb je een bloedvat geraakt.

- 3e vraag: Legio factoren bepalen risico voor hiv-infectie, zoals diepte van de prik, viral load van hiv in het bloed indien het hiv-geinfecteerd bloed zou bevatten, strain van hiv, immuunrespons, etc. etc. Gemiddeld is het risico van hiv-infectie 1 : 300 indien iemand zich prikt aan een HOLLE (drugs/ injectie) naald die reeds gebruikt is door iemand/ bij iemand met hiv-infectie. Omdat dat laatste onbekend is, is je “risk at all” veeeeeeel kleiner, maar niet uit te sluiten.

- 4e vraag: Tenminste enkele uren. Mogelijk langer(!) Hiv kan (behalve als losse viruspartikels in bloedplasma) ook in afweercellen zitten, die aanwezig zijn in bloed (cellbound hiv.)

- 5e vraag: Niet steriele naalden bij tattoeering geeft ook een klein risicootje voor hiv-overdracht. Let wel, risico voor hep. B bijvoorbeeld, is veel groter.

Groeten John.

• anro

HE John,

bedankt voor de antwoorden!

nog 1 kleine vraag:

altijd als je je prikt zie je toch bloed? Dan zou je dus altijd een bloedvat raken!

Althans, als ik me prik, ( punaise, speld, etc) dan zie ik altijd bloed. je kunt je toch niet prikken zonder bloed te zien? :)

groetjes

• Wouters

John,

Ik heb onlangs een prik bij mijn enkel (binnenkant) been gevoeld. Kan dit door een injectiespuit/naald zijn veroorzaakt? Maak me zorgen!

mvg

Wouters