Risico

• Kevin

Hallo,

Ik maak me de laatste tijd zorgen om een mogelijke infectie van HIV. Ik ben in oktober 2005 op vakantie geweest en daar is me de condoom gescheurd. Ben klaargekomen in de vrouw toen de condoom dus al kapot was maar had niks in de gaten. Ik had me de dag voordat ik naar huis ging laten testen in het ziekenhuis aldaar, daar was niks te vinden. Dit was 3 weken na het voorval. Tot nu toe heb ik ook nergens last van gehad. Ben normaal bijna nooit ziek. Tot 3 weken geleden, toen ben ik bijna 4 dagen thuis geweest, geen specifieke klachten, voelde me gewoon beroerd en moe. Nu ben ik weer ziek. Nu heb ik een keelontsteking en heb ik flinke koorts waarbij ik het 's nachts flink zweet. Ik houd het erop dat het gewoon een griepje is maar maak me toch wel een beetje zorgen. Ik weet dat de incubatietijd 3 maanden is. Het is dus nu al meer dan 5 maanden geleden. Had ik dan niet al eerder klachten moeten hebben? Ik weet niet echt wat ik moet doen. Ik denk dat ik sowieso maar een afspraak moet maken bij de GGD maar hier zie ik erg tegenop. Hoelang duurt het bij de GGD voordat je de uitslag krijgt? Op vakantie kreeg ik de uitslag al na 30 min.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet,

Kevin

• John.

Hoi Kevin.

Je klachten komen veel te laat om te kunnen samenhangen met een primaire hiv-infectie door het contact met gescheurde condoom.

Klachten van een acuut retroviraal syndroom beginnen op te treden, ALS ze opreden, 2 - 6 weken na dato infectie. Iets eerder kan, tot enkele weken later ook, hooguit. Niet een paar maanden later!

Addertje onder het gras is nog wel dat klachten niet per se hoeven op te treden.

Je hebt wel onveilige sex gehad met iemand met onbekende serostatus.

Daarom blijft een hiv-test 12 weken of langer na dato de enige weg om hiv-infectie rockhard uit te sluiten.

Bij checkpoint en de GG en GD ´s van verschillende grote steden kun je de sneltest voor hiv krijgen, d.w.z. uitslag binnen 30 minuten.

Last but not least: Lees en leer (nogmaals) de gebruiksaanwijzing van condooms EN gebruik een goed condoom CE keurmerk. Het over- overgrote deel van condoomfalen (afglijden/ scheuren) is te linken met onjuist gebruik van het condoom en/of ondeugdelijk condoom.

Stay well.

Groeten John.