verhoging leverenzymen

• Thomas

Hallo John,

Ik heb 3,5 maand geleden in een bordeel een licht risico gelopen. Sindsdien heb ik allerlei klachten die zowel aan HIV als aan HEP B doen denken. Extreme vermoeidheid die plotseling na 2 weken weer over gaat, spierpijn, misselijkheid, gebrek aan eetlust, zweten en nekstijfheid.

Daarnaast heb ik ook een verhoging van leverenzymen. Dit heb ik laten testen 2,5 maand na mijn risico. Eergisteren heb ik de uitslag van de tweede test van de verhoogde leverenzymen gekregen: de waarde (ALAT bij test 1 was 113) van de ASAT was lager 106. (dus 7 punten lager dan de waarde van de ALAT bij test 1)

Ik maak me vreselijk zorgen over vooral HIV, HEP. B in mindere mate natuurlijk. Kunt u mij aangeven welke waarden van verhoogde leverenzymen HIV dragers in een vroeg stadium hebben? Is dit hoger dan mijn waarde? Please….ik moet het echt weten, ik houd het zo echt niet meer uit.

John, je doet goed werk op deze site. Keep it like this!

Alvast bedankt voor je reactie,

Thomas

• John.

Hoi Thomas.

Verhoogde leverenzymen zijn een non-specifiek symptoom en kan bij vele condities optreden. Ze zullen waarschijnlijk samenhangen met je andere klachten, maar die zeggen ook NIX over hiv-infectie.

Ik weet niet wat je bedoelt met een “licht” risico.

Misschien kun je duiden wat er dan gebeurt is.

Over je klachten terug te komen, als ik je beschrijving letterlijk neem, zou het zeker vreemd zijn als je klachten zouden samenhangen met primaire hiv-infectie, want klachten, als ze optreden, treden niet op “sinds” het contact (je schrijft: sindsdien heb ik allerlei klachten…) maar bijna altijd pas weken later.

Ook zou het flink uitzonderlijk zijn als klachten van een acuut retroviraal syndroom door hiv nog steeds, zo´n 3,5 maanden na infectie, nog duidelijk aanwezig zouden zijn.

Maar waarom geen hiv-test en hep. B test…

Je bent voor beiden buiten de window…

En met een “licht” risico is de kans supervet dat er nix aan het handje blijkt(!)

Mogelijk tot zeer waarschijnlijk is stress de grote trigger in het spel voor je slepende klachten.

Groeten John.