even mijn verhaal kwijt

• joanna

Ik weet dat het forum hier niet helemaal voor is bedoeld, maar toch….

Ik ben op het moment zo ontzettend verdrietig, en weet even niet wat te doen, op deze manier toch even proberen mijn hart te luchten.

Ik heb een kind van bijna 3 jaar, en de vader van mijn kind heeft mij destijds tijdens zwangerschap laten zitten. Ik heb daar vervolgens zoveel verdriet van gehad en heb daarom dan ook meer dan drie jaar geen behoefte gehad aan een andere man en /of sex. Vervolgens kwam mijn eerste ex-vriend (die ik inmiddels 18 jaar ken) in december langs, en hebben wij in totaal drie keer sex gehad met condoom, het is alleen één keer fout gegaan( half januari) waardoor wij kortdurend onveilig sexueel contact hebben gehad. Vervolgens had ik na één week last van twee blaasjes die jeukten en pijn in liesstreek, griepachtige verschijnselen wat na wat leeswerk verdacht veel lijkt op de herpes verschijnselen. Maar wat mij nog meer verontruste is dat ik had gelezen dat de overdracht van hiv vele malen groter is als iemand besmet is met herpes. In feite besef ik dat het risico statistisch gezien heel klein is, maar na het lezen hiervan werd ik al aardig ongerust.

Ook de klachten die ik in de navolgende weken heb gekregen maakten die angst wat groter (langdurige keelpijn die zo´n beetje 7 weken heeft geduurd, twee dagen extreme vermoeidheid en gewoon niet lekker voelen). Sinds vorige week (dus zo´n beetje 8 a 9 weken na dato ook hele erge last van droge ogen (wat volgens mij ook een symptoom van hiv is).

Ik weet gewoon niet meer wat te doen, omdat ik ervan overtuigd ben hiv te hebben.

Moet ik nu wel of niet testen? (het is ook nog steeds geen 12 weken geleden), maar ik weet ook niet of ik wel kan leven met -het te weten-.

Zeker omdat ik alleenstaande moeder ben, ben ik zo voorzichtig geweest en is het toch fout gegaan.

De ene keer denk ik ik ga wel testen, dan kan ik aan de medicijnen (maar ben ik dan wel in staat om mijn kind groot te brengen zonder dat die daar problemen van ondervind. Of zal ik pas over twee jaar testen, omdat ze dan misschien alweer verder zijn met de ontwikkeling van medicijnen, en probeer ik het dus voor me uit te schuiven zodat ik er nog niet mee geconfronteerd hoef te worden.

Sorry voor het lange verhaal maar ik zie het ff heel somber in en heb net ook een flinke huilbui gehad.

Weten jullie trouwens waar je de beste begeleiding kunt verwachten bij een positief resultaat? Niet bij de huisarts geloof ik, ik denk erover om evt naar de ggd te gaan, en denk er misschien ook over om of de sneltest te doen of anoniem. Maar ik weet het gewoon nog niet ik twijfel op het moment zo erg.

Misschien hebben jullie nog adviezen voor me, alvast mijn dank hiervoor.

• John.

Hoi joanna.

Bedankt voor je verhaal. Moedig dat je zo´n eerste belangrijke stap hebt durven nemen om je verhaal te vertellen.

Ik zal trachten in te gaan op je vragen.

Here we go.

1. De verschijnselen van 2 jeukende blaasjes kunnen duiden op herpes, maar dat hoeft niet per se. Vaker zien we een pijnlijke/ schreinende/ trekkende huid waar meerdere blaasjes op verschijnen. Bij een infectie met herpes- genitalis zijn de eerste klachten dikwijls heftig. Later kan de infectie opnieuw klachten geven, maar minder ernstig. Het is dus ook mogelijk dat je al langer geinfecteerd bent met herpes en dat bijvoorbeeld door stress, de klachten weer enigzins naar boven komen. RAAD: Bespreek je klachten met de arts, via het internet is het nooit gegarandeerd een juiste diagnose te stellen (!!!)

2. Soa´s kunnen hiv-overdracht faciliteren. Maar dat kan uiteenlopen van iets meer risico tot zeer veel meer risico. Uit onderzoek blijkt dat gonorroe en syfilis in ulcuratief stadium, risico voor hiv-infectie het meest opjagen. Bij risico voor hiv-infectie spelen legio factoren een rol. De aan- of afwezigheid van soa is zo´n factor maar niet de enige. Statistich gezien is je risico voor hiv-infectie nog altijd ZEER klein bij een eenmalig onbeschermde penetratie met iemand met onbekende serostatus.

3. Je klachten zijn nietszeggend over wel/ geen hiv-infectie. Ze kunnen gemakkelijk andere oorzaken hebben, en ook stress kan daar een hoofdrol in spelen.

Met meest bij een acuut retroviraal syndroom bij beginnende hiv-infectie wordt koorts gezien. Dikwijls ook huiduitslag, opgezette lymfeknopen.

4. Ik ben helemaal niet zo overtuigd als jij dat je hiv-infectie hebt opgelopen. Ik denk eerder dat hiv NIET de oorzaak is van je klachten. Ik ben echter ook geen orakel. Alleen een hiv-test 12 weken na dato onveilige sex, kan hiv-infectie met zekerheid uitsluiten. Bij checkpoint hiv- vereniging Nederland www.hivnet.org kun je een sneltest krijgen waarbij na 15 minuten de uitslag. UITSTEKENDE begeleiding door opgeleide artsen, voor mensen met wanhoop/ angst/ vertwijfeling/ vol met vragen. Voor mensen met veel angst als een warm bad!

DOEN. Je kunt ook eerst een gesprek krijgen als je de test “heel eng” vindt.

Leg alles daar maar op tafel, VETTE kans dat er een flink pak opluchting voor je uit de bus zal komen, dat kun je wel gebruiken.

Stay well.

Groeten John.

• joanna

Hoi John,

Ik wil je ontzettend bedanken voor je opbeurende maar vooral uitgebreide antwoorden op mijn vragen.

Mijn angst is uiteraard niet weg (met name die droge ogen waar ik nu alweer een week last van heb en wat je volgens mij niet kunt krijgen door stress), maar ik ben ontzettend blij met jouw antwoorden, en ben mij er ook van bewust dat ik me hoe dan ook zal moeten laten testen, en zal dat dan ook doen. Ik moet er alleen even de moed voor gaan verzamelen.

Nogmaals mijn dank, en ik vind echt dat je geweldig werk verricht op dit forum, mijn complimenten daarvoor.

Joanna

• John.

Hoi joanna.

Droge ogen/ prikkende ogen, kunnen zeker door stress worden getriggerd.

Het is geen symptoom die specifiek voorkomt bij primaire hiv-infectie.

Waar je mogelijk op doelt, is retinitis (ontsteking van oogvlies) maar dat is een symptoom welke kan optreden bij gevorderde hiv-infectie. Er is dan bovendien veel meer aan de hand.

Groeten John.

• Randy

Hoi Joanna,

Als je veel twijfels hebt over wat wel en wat niet te maken kan hebben met stress/angst lees gerust vanaf december 2005 al mijn vragen aan John onder de naam Randy. Ik was er zo van overtuigd hiv te hebben want al hetgeen ik voelde kon volgens mij onmogelijk met stress/angst te maken hebben. Ik heb zelfs heel stomme dingen geprobeerd omdat ik het niet tegen mijn vrouw wou zeggen en ik wist dat ik het zou moeten zeggen want ik wist dat ik hiv besmet was. Resultaat, ik heb haar verteld dat ik haar bedrogen heb want alleen was het niet meer te houden maar wat bleek => geen hiv => niks. Ik kon het niet geloven en heb me nog meermaals laten testen => altijd goed nieuws. Ik sta met stomme verbazing ervan te kijken wat stress/angst met een mens kan doen.

Beste groeten,

Randy

• Randy

Sorry => vanaf 10 november

• joanna

John,

Ontzettend bedankt wederom voor de geruststelling, maar ik weet dat ik pas rust heb als ik mij heb laten testen, en daar moet ik gewoonweg de moed voor gaan opbrengen.

Randy jij ook bedankt ik zal je stukken lezen.

• floris

als je hiv+ zou zijn, is het nog geen wereldramp. Tegenwoordig ga je niet meer dood aan hiv, door de goede medicatie. kan nog wel 10 jaar duren voordat je medicatie moet gaan slikken, tegen die tijd hebben ze nog betere medicatie of zelfs genezing. Ik dacht eerst ook precies hoe jij denkt, maar het is beter dat je hivtest laat doen, voor je eigen gerustheid. als je hiv+ bent is het wel even schrikken, maar dan moet je blij zijn dat je in nederland leeft waarbij je het virus onder de duim kunt houden. sterkte.