Ik heb een vraag over condooms

• Maurice

Hallo John,

Als condooms niet falen en goed worden gebruikt(dus geen klapcondooms en afglijders) dan mag je er toch 100% van uitgaan dat je geen hiv kan oplopen zou je het doen met iemand die wel seropositief is.

Maar hier en daar lees en hoor je dat als iemand veel wisselende partners heeft dat die persoon een hiv-test moet doen.Ik weet dat goed condoomgebruik toch soms wel een soa de kans kan krijgen.Maar HIV toch niet???

Ik heb veel wisselende contacten gehad maar altijd met condoom(en het condoom is nooit geklapt,gescheurd of afgegleden).En dat maakt mij bang dat door die beweringen van anderen ik met een goedgebruikte condoom toch hiv kan oplopen.

Of bedoelen ze iemand die veel wisselende contacten heeft en het daarmee soms zonder condoom meedoet??

Ik weet het niet meer.

Ik hoop op een antwoord

MVG Maurice

• John.

Hoi Maurice.

Het is een sterk generaliseerde uitspraak dat mensen met veel wisselende contacten geadviseerd wordt een hiv-test te doen.

Dat geldt (uiteraard) voor mensen die onveilige (condoomloze of condoomfalende) penetratie hebben gehad (of onveilige orale sex met sperma/ bloed in de mond.)

Maar niet iedereen zal zich alles herinneren…

Mensen kunnen over de jaren heen wel honderden verschillende sexuele partners hebben gehad. Alcohol (dronkenschap) of drugsgebruik kan hiaten opleveren in condoomgebruik (safesex) wat men zich bovendien niet altijd meer hoeft te herinneren.

Daarom wordt - in z´n algemeenheid - aan mensen met veel wisselende sex. contacten zeker een hiv-test aangeraden.

Het gaat er natururlijk om, is er sprake geweest van wel/ geen safesex.

Groeten John.

• Maurice

John hartstikke bedankt voor het geruststellende antwoord.

Ik heb eigenlijk nog een vraag.

Welk gedeelte van de penis moet bij penetratie beschermd/bedekt zijn om het risico van hiv-besmetting te voorkomen.

is dat alleen de eikel en de pisbuis of moet de gehele penis eigenlijk bedekt zijn.

Want zo ver ik weet kan hiv niet door de huid van de stam van de penis.

Klopt dit??

Oh ja nog een andere vraag.

Hebben mannen die besneden zijn een kleiner risico op hiv dan onbesneden mannen.

komt dit doordat de eikel van een besneden man niet meer toegankelijk is voor het hiv-virus omdat de eikel verhoornd is en nu slechts de pisbuis een toegang kan zijn voor het hiv-virus?

Ik hoop op een antwoord

Alvast bedankt

MVG