Laatste over wiet en drugs

• Wim

Hi John,

Nog even over mijn vraag over wiet- en alcoholgebruik, met name ook omdat ik laatst weer hoorde dat sommige ggd's in Nederland nog steeds uitgaan van test per 6 mnd na risico. Ik heb zelf ook begrepen dat de Gezondheidsraad heeft gesteld dat er kan worden getest na 3 mnd maar dat een window van 6 mnd dient te worden aangehouden.

Als ik jou goed heb begrepen heeft die extra window te maken met ‘naaldinfectie’ (omdat die een andere routing zou hebben) en met medicijnen die een transplantatie ervan moeten weerhouden afgestoten te worden (zodat die medicijnen de aanmaak van antistoffen - die een vreemd orgaan afstoten - tegengaan, waardoor hiv-antistoffen pas later traceerbaar zijn).

N.a.v. mijn vorige vraag hoe dat zit met alcohol- en wietgebruik, stelde je dat alcohol en/of wiet de aanmaak van antistoffen kan tegengaan of vertragen, maar dat een hivtest ook dan de antistoffen wel weet te traceren (dat laatste had ik inderdaad niet goed gelezen in je laatste antwoord).

Vraag: geldt de termijn van 3 mnd desondanks ook bij regelmatige alcohol- en wietgebruikers of dienen zij vanwege de kennelijk vertraagde aanmaak van antistoffen een ‘extra window’ te hanteren?

Dank, wederom, voor je reacties,

Groeten,

Wim

• John.

Hoi Wim.

Het verhaal van de gezondheidsraad over een window van 6 maanden klopt niet.

Of te wel, degene die je dat heeft verteld vertelt “ouwe lariekoek” (de huidige hiv- antibody testen zijn allang veel gevoeliger en de veilige window van 3 maanden - 12 weken of nadien - is al jaren officiceel in Nederland) of jij hebt een en ander niet goed gehoord/ begrepen.

Recreatief weedgebruik heeft geen invloed op deze window.

Stay well.

Groeten John.