Woordje

• Wim

He John,

Toch weer even over wietgebruik en 3 mnd termijn hiv-test: je gebruikte een woordje dat toch weer een vraag triggerde: “recreatief wietgebruik”.

Omdat toch heel veel mensen meer dan recreatief gebruik maken van wiet - velen zelfs een aantal malen per dag - vraag ik me af wat je met recreatief bedoelt. En of je bedoelt dat voor deze ‘veelgebruikers’ een andere window geldt.

Dat van de Gezondheidsraad is iets dat ik 2 jaar geleden hoorde. Wellicht geldt dat niet meer of slechts bij naald- en medicijnkwesties. Wat jij erover zegt is daarmee zeker niet in tegenspraak.

Dank en groet,

Wim

• John.

Hoi Wim.

Wietgebruik zal misschien wel ietsjes de aanmaak van hiv-antilichamen kunnen vertragen, evenzo andere externe oorzaken dat kunnen (kwalitatieve ondervoeding, stress, chronisch slaapgebrek, co-infectie´s, alcohol, en de lijst is langer en langer) maar dat zal niet de veilige window van 3 maanden torpederen. In deze “wachtperiode” zit nl. een ruime veiligheidsmarge ingebouwd.

Bij bepaalde extreme(!) omstandigheden kan de opbouw van antilichamen (in geval van hiv-infectie) wel - mogelijk - ernstig verstoord worden. Je moet dan denken aan zaken als bepaalde ernstige leverafwijkingen/ bepaalde autoimmuunziekten (bijv.b agammaglobulinemie, hypogammaglobulinemie) behandelingskuur met immunosuppressieve medicatie (tegen afstoting bij orgaan/ weefseltransplantatie worden takken van het immuunsysteem bewust tijdelijk verzwakt.) Verder bepaalde cytostatica (medicatie tegen kanker.) Beschadiging van het immuunsysteem door stalingsziekte (hoge radioactiviteit.) Verfiftigingen met zware metalen/ dioxines, sommige andere vergiftigingen. Ernstig of langdurig drugsgebruik (op de lange duur roofbouw voor het immuunsysteem.) Ernstige voedselinsufficientie (langdurige en enstige tekorten aan belangrijke voedingsstoffen, denk aan sommige derde wereldlanden.)

Groeten John.