vraagje

• Wil

hallo John

Is het erg als het condoom maar de helft van de penis bedekt??

Of moet de penis helemaal van eikel tot balzak beschermd zijn om hiv te voorkomen?

groeten

• John.

Hoi Wil.

Het maximaal afrollen van condoom over de gehele pik geeft de maximale veiligheid.

Het is (nog niet) onveilig of per se minder veilig als tijdens neukken het condoom wat naar voren schuift, maar de slijmvliezen van de pik (d.w.z. eikkel en binnenkant voorhuid moeten ruim(!) en strak(!) bedekt blijven (dus geen flodderend condoom waar voorvocht/ sperma kan uitlekken of vaginaalvocht/ (menstruatie)bloed kan binnentreden.)

Als het condoom al lang niet meer de hele piklengte bedekt, neemt kans op aflijden toe (!!!) En een afgegeleden condoom betekent/ is het zelfde op dat moment als GEEN condoom, DUS risicootje voor hiv- transmissie (en meer risico voor soa.)

Groeten John.

• Wil

Bedankt voor het anrwoord John

Maar daar ik van kinds af aan al besneden ben heb ik geen voorhuid meer heb en mijn eikel gewoon huid is.

Heb ik dan een kleinere kans dan om besmet te raken als het condoom er maar voor de helft omheen zit?

Want het enige slijmvlies dat ik kan waarnemen is de binnenkant van mijn pisbuis

groeten WilJohn. schreef:

>

> Hoi Wil.

>

> Het maximaal afrollen van condoom over de gehele pik geeft de

> maximale veiligheid.

> Het is (nog niet) onveilig of per se minder veilig als

> tijdens neukken het condoom wat naar voren schuift, maar de

> slijmvliezen van de pik (d.w.z. eikkel en binnenkant voorhuid

> moeten ruim(!) en strak(!) bedekt blijven (dus geen

> flodderend condoom waar voorvocht/ sperma kan uitlekken of

> vaginaalvocht/ (menstruatie)bloed kan binnentreden.)

> Als het condoom al lang niet meer de hele piklengte bedekt,

> neemt kans op aflijden toe (!!!) En een afgegeleden condoom

> betekent/ is het zelfde op dat moment als GEEN condoom, DUS

> risicootje voor hiv- transmissie (en meer risico voor soa.)

>

> Groeten John.

• John.

Hoi Wil.

Mannen die besneden zijn hebben een verminderde kans hiv-infectie op te lopen bij onveilige sex. MAAR de omstandigheden die jij schetst zijn nog niet te benoemen als onveilige sex. Het condoom is tenminste er voor de helft aan blijven zitten en heeft je eikkel nog ruimschoots bedekt. Daarom geen zorgen over genoemde gebeurtenis, al is het voor de toekomst beter een comdoom zo ver mogelijk over je pik te dragen omdat anders kans op (helemaal) afglijden kan bestaan.

Over besnijdenis nog even: Onderzoek toont aan dat besneden mannen minder risico lopen voor hiv-infectie bij onbeschermde sex. Er zijn WEL conflicterende studie/ onderzoeksresultaten over de mate van risicovermindering. De ene studie suggereert een enorme terugname van hiv-infecties, andere onderzoeksresultaten zijn veel bescheidener. Onderzoeken (deels uitgevoerd in Afrika) kunnen “vervuild” zijn doordat in sommige delen van de wereld strains van hiv voorkomen die veel meer de langerhanscellen aan de binnenkant van de voorhuid kunnen infecteren. Andere strains (stammen en subtypen) van hiv hebben “voorkeur ” voor andere transmissie route. Hoe dan ook: Besnijdenis verdikt/ verhoornt de dunne huid van de eikkel en de voorhuid is verdwenen. Vooral als besnijdenis op jonge leeftijd is uitgevoerd lijkt de bescherming tegen hiv-infectie groter. MAAR het meest kwetsbare deel voor hiv-infectie aan de pik, nl. de (uitgang van de) urethra blijft een mogelijke port d éntree voor hiv-virussen, besnijdenis of niet.

Groeten John.

• Wil

John Hartstikke bedankt voor je moeite

Groeten