chlamydia

• michel

Hallo John,

Afgelopen zaterdag heb ik een berichtje geplaatst,waarin ik vroeg naar die bloedtest m.b.t. tot chlamydia.De afscheiding merkte ik voor het eerst op 1 dag na risico.Gonnoroe werd negatief getest.Chlamydia onduidelijk.Maar komt het voor dat chlamydia al zo snel merkbaar is?En kan die afscheiding ook iets anders zijn?

vast bedankt voor je antwoord.

Michel

• John.

Hoi michel.

Een dag na risico-contact afscheiding krijgen is erg vroeg, maar niet ongehoord.

Het zou dan eerder in de verwachting liggen dat het gon. zou zijn (welke soa inderdaad binnen luttele dagen al voor afscheiding kan zorgen) maar daar ben je dus neg. voor getest. De “onduidelijke” chlamydia moet opgehelderd worden.

NSU (niet specifieke urineweginfectie, - term uit engelstalige literatuur> Non Specific Urethral-infection) kan ook voor afscheiding zorgen.

De afscheiding bij een chon. infectie kan waterig/ wit troebel zijn, maar is of wordt bijna altijd groen/ geelachtig (pussig.) Afscheiding van chlam, is altijd waterig of een beetje wit/ grijs troebel, en meestal merkbaar ´s morgens na opstaan. NSU, indien er sprake is van afscheiding, lijkt/ komt overeen met chlam. en is zelden pussig als bij gon.

NSU is een verzamelingnaam van legio andere soa microben (bijv.b. gardnerella, trichomonas, etc.) maar ook “huis tuin en keuken” microben" kunnen een enkele keer een pisbuisontsteking (urethritis) veroorzaken.

Groeten John.

• michel

Hallo John,

Bedankt voor je antwoord weer.

Dat NSU,is dat ook besmettelijk?En die eventuele andere microben?

Die vriendin wil niets weten van soa's.Waasrschijnlijk schaamt zij zich ervoor,maar ze is wel met klachten naar de arts geweest.Ze zegt dat ze een urineweginfectie heeft.Zou ze dit aan mij kunnen overgedragen?

gr.Michel

• John.

Hoi michel.

Yep, een urineweginfectie is zeker sexueel overdraagbaar.

Een urineweginfectie is een infectie aan de urinewegen/ genitaal traject, lopend vanaf de nieren tot aan uitgang pisbuis/ vulva (vrouw.)

Een urineweginfectie komt dikwijls voor in de pisbuis/ plasbuis (urethra genaamd) en daarom spreekt men vaak van urethritis.

Een urethritis wordt meestal veroorzaakt door infectie met een microbe, wat een bacterie, virus of schimmel kan zijn.

Meestal een bacterie. Soa´s kunnen een urethritis veroorzaken: Het zijn juist die bacterieën die vooral en relatief gemakkelijk sexueel overdraagbaar zijn.

Maar er zijn ook bacterieën (en ook een schimmelinfectie als candida) die behalve sexueel overdraagbaar zijn ook niet- sexueel overdraagbaar zijn. Bijvoorbeeld als je als man (of vrouw) je zelf masturbeert met vieze handen (waar altijd bacterieën aan zitten) kan intensief slijmvliescontact daarmee weleens tot een infectie leiden.

Ook kunnen chemische stoffen (denk aan parfums in waspoeders, douchegels) of andere chemische productuen (vaginale spoelmiddeltjes, nonoxynol-9 van sommige condooms) tot allergische reacties leiden waarbij zuurgraad van genitale slijmvliezen en daarmee de lokale afweer, verstoord raakt. In zo´n geval kan ook eerder een ontsteking plaatsvinden. Candida-infectie bijvoorbeeld wordt daardoor getriggerd.

Je begrijpt, “veel” is mogelijk bij jou klachten. Maar de arts zal moeten uitzoeken/ onderzoeken waar jou klachten precies vandaan komen.

Een kristallen bol heb ik niet naast mijn pc staan. Zekere diagnoses zijn NOOIT over het internet te geven (!)

Groeten John.