Test

• M..

Eeen vreemd verhaal.

Een vriendin van mij met een nogal wilde leven laat zich geregelt testen bij haar huisarts op Soa's. Maar nu blijkt dat dit altijd een inwendig onderzoek is en nooit een kweek of bloedtest. De arts haalt slijm uit de vagina en ruikt eraan, trekt draden en dat is het. Een half jaar geleden bleek het raak te zijn (trio-nog-iets) en heeft ze een kuur gekregen.

Dit is toch geen betrouwbare methode ??

• John.

Hoi M.

Wat je omschrijft als “draden trekken” is waarschijnlijk het maken van een kweekje.

Met “trio” bedoel je wellicht trichomonas…, een eencellige microbe (zweep)diertje.

Groeten John.

• M..

Dag John,

met draden trekken bedoel ik dat de huisarts het slijm tussen duim en wijsvinger plaatste en uit elkaar trok. Ze kreeg ook direct een uitslag.

• John.

Hoi M.

Klinkt bizar…

Een kweekje maken betekent dat (met een soort “wattenstaafje”) slijm op een voedingsbodem in een (petri)schaaltje wordt gesmeerd/ aangestipt.

Het geheel wordt nadien in een broedstoof geplaatst. De speciale voedingsbodem (en temperatuur) zijn ideaal afgesteld voor de groei (vermenigvuldiging) van de specifieke microbe die men onderzoekt. Is er (na een week) nix te zien, m.a.w. is er niets “gegroeid”, dan is de betreffende microbe NIET aanwezig geweest wat betent dat het zeer waarschijnlijk is dat men de microbe ook niet heeft gehad.

De vreemde (EN ONHYGIENISCHE) werkwijze van je arts kan ik niet plaatsen…

Groeten John.

• J.Pietersen

“De arts haalt slijm uit de vagina en ruikt eraan, trekt draden en dat is het”

Ik begin hier nogal de indruk te krijgen dat deze arts deze methode van werken gebruikt voor eigen doeleinden :D:D

• M..

Wat betekent het als er veel fluor in de vagina zit ?