hiv-infectie

• anoniempje

Beste John,

Ik heb een vraag over hiv-besmetting. Ik woon in een studentenhuis, en ben de laatste tijd erg angstig om hiv op te lopen van mijn huisgenoten, in de douche. Besef dat het paranoide klinkt, maar ik zou toch graag wat meer detailinformatie hebben zodat ik het voor mezelf beter kan beredeneren. Ik vraag me af hoe lang evt. hiv in sperma kan overleven buiten het lichaam, stel het is bijvoorbeeld achtergelaten op de wand van de douche? En kan achtergelaten sperma, dat met wat water mee mijn oog of mond in spoelt, nog infectueus zijn? Ik heb verder een vaste relatie en wij hebben beiden een tijdje terug ook een soa-onderzoek laten doen, waar niks uit kwam, dus ik kan het verder niet hebben opgelopen. Kunt u mij geruststellen?

Alvast bedankt.

• John.

Hoi anoniempje.

Nope, hiv-infectie krijgen doesn´t work that way!

Het is heel moeilijk om hiv-geinfecteerd te raken als een hiv-virulente lichaamsvloeistof (bijv.b. bloed, sperma) buiten het lichaam in contact met het open milieu verkeert. Veel sperma (klodder) of veel bloed (geen veegje maar druppels) zouden in contact moeten worden gebracht met forse open wonden of slijmvliezen van vagina of anus. Dus in extreme omstandigheden - theoretisch, want in de praktijk zal het volgende vrijwel niet voorkomen - zou hiv-infectie kunnen. Nl. je trapt met een grote verse open schaafwond aan de voet (dus GEEN klein wondje) in een verse klodder sperma of bloed of je handen zijn duidelijk nat van veel sperma of bloed en je brengt je handen (vingers) vervolgens naar binnen in vagina of anus.

Nihil risico als je met vers sperma of bloed aan je ogen zit of diep in je neus peutert.

Relax!

Zie geen beren op de weg die er niet zijn. Jij hebt totaal geen grond te veronderstellen dat je een reeel risico op hiv-infectie zou hebben gelopen ook al zou luttele minuten voor jou, iemand zich hebben afgetrokken onder de douche.

Stop de paranoia: No risk!

Stay well.

Groeten John.