naald

• valerie

Hallo John,

Ik ben laatst op mijn werk geprikt met een verdovingsnaald, die eerst is gebruikt bij een patient. Ik heb mij erge zorgen gemaakt, ik heb het bloed in mijn vinger goed uitgedrukt om besmetting met iets te voorkomen, maar hoe groot is de kans dat ik met hiv besmet ben geraakt?

liefs

valerie

• Roy masen

Ik vraag me inderdaad ook eens af wat er kan gebeuren als je je eigen prikt. Ik neem aan dat er in een zorg instelling of ziekenhuis een protocol is wat te doen na een prikincident?

Ik wacht met nieuwschierigheid op een andwoord.

• John.

Hoi Valerie, Roy.

Prikken aan een GEBRUIKTE HOLLE naald geeft een miniem risico voor hiv-infectie (en een groter risico voor andere venerische ziekten, zoals hep. B.)

transmissie van hiv, leidend tot infectie, is in ca. 1 op de 300 gevallen het geval INDIEN de naald eerder is gebruikt bij iemand met hiv-infectie. OMDAT het laatste onbelkend is, is je “risk at all” voor hiv nog veeeel lager, maar NIET afwezig.

Een protocol dient voorhanden te zijn en daarbij geldt het aanraden van PEP- behandeling (Post Exposure Profilaxis) indien de naald eerder is gebruik bij iemand uit hoger risicogroep of bekend is dat betreffende persoon hiv-infectie heeft.

Overweging van PEP indien risicoprofiel onbekend is.

PEP is een zware cocktail van hiv-remmernde medicijnen (uit de groepen reverse transcriptase- en protease remmers.) PEP kan een invasie van hiv-virussen stoppen voordat deze de lymfeknopen bereiken (na 1 tot 3 dagen) wanneer de vermenigvuldiging van hiv explosief van start gaat.

PEP dient dan zo snel mogelijk gegeven te worden. Liefst binnen enkele uren na prikincident. Zeker niet later dan 72 uur (is dan vrijwel zeker nutteloos.)

PEP is geen gemakkelijke beslissing. De kuur moet 4 - 6 weken worden volgehouden, en kan nare bijwerkingen geven.

Groeten John.

• valerie

Bedankt voor je antwoord John, maar begrijp ik nou wel goed dat de kans dus wel klein is, of heb ik risico gelopen. Ik verwacht niet van de man dat hij besmet is met hiv, maar ik kan het niet zien vanaf de buitenkant. Ik heb het alleen zoveel mogelijk uitgedrukt en met alcohol het prikwondje schoon gemaakt. Ik ben ingeent tegen hep. B, dus dat kan ik niet krijgen. Maar verder weet ik eigenlijk ook niet zo goed wat ik van iemand anders zijn bloed kan oplopen.

Liefs

Valerie

• John.

Hoi valerie.

Risico voor hiv is zeer klein, maar NIET afwezig.

Zoals gezegd, 1 op 300 als iemand hiv-geinfecteerd is. Tien tot tienduizend maal kleiner (afhankelijk of iemand in een hoog of laag risicogroep zit, wat je mogelijk niet kunt weten) als dat niet bekend is.

Als 72 uur zijn verstreken, heeft PEP geen zin meer.

Je kunt je wel na 12 weken (en bij prikincidenten voor proef op de som na 25 weken) laten testen op hiv wil je hiv definitief uitsluiten.

Groeten John.

• valerie

Bedankt voor je antwoord, en je moeite John. Het is al een tijdje geleden ( nu 2 week ofzo, dus pep heeft geen zin meer.) en ik moet er maar vanuit gaan dat ik niks heb opgelopen. Er zat misschien wel heel erg weinig bloed aan die naald, er was geen bloed afgenomen, het was een verdovingsspuit, dus zo groot is die kans niet volgens mij, ik denk dat je met onveilige vrijen meer kans hebt op hiv dan ik nu met een verdovingsnaald.

Liefs

Valerie