paar vraagjes

• Anoniem

Onlangs tijdens mijn werk in het zwembad geconfronteerd met een bloedig ongelukje in de doucheruimte.

Nu weet ik dat het HIV virus zijn kracht verliest zodra het buiten het lichaam in kontakt komt met zuurstof.

Maar wat ik me afvraag is hoe het virus zich houdt in natte/vochtige ruimtes.

Is het virus hier gevoelig voor of weet het in deze omstandigheden langer te overleven ? Wat is het effect van water op het virus ?

En is er kans op besmetting als je met blote voeten met eczeem in een plasje bloed zou stappen ?

• bram

Zolang de huid maar onbeschadigd is is het veilig,bij eczeem is de huid beschadigd.

Er is kans op besmetting.

Een virus kan duizend jaar overleven in gunstige omstandigheden.Water maakt het virus niet onschadelijk.Een virus leeft niet,het is slechts een biochemisch klein robotje opgebouwd uit een biochemisch mechanisme dat reageert wanneer het met bepaalde stoffen in aanraking komt.In principe dus onsterfelijk mits het zich in een

gunstige omgeving ophoudt.

• John.

Hoi Bram en anoniem.

Niet zo mee eens…

Bij eczeem is de huid weliswaar beschadigd, maar open wonden (denk aan ontstoken wonden of verse wonden) aan de huid in wrijvingscontact met sperma, zijn geassocieerd mer risico voor hiv-infectie.

Open wonden kunnen voorkomen bij OPEN exceem.

Niet bij exceem of andere huidaandoeningen perse.

Het risico voor hiv is toch zeer, zeer klein,… gesteld DAT hiv-geinfecteerd sperma in contact komt met een open wondje aan de huid.

Al met al is je riisco nihil/ bijna niet bestaand.

Laat dat woordje “bijna” je niet verder aan het piekeren houden:

Het is apert ONwaarschijnlijk dat je in hiv-virulent sperma of bloed zou zijn gestapt.

En hoewel hiv in een gunstig milieu (eiwitrijke vloeistof zoals sperma, bloed) het - afhankelijk van meerdere factoren - soms enige tijd (maar zelden langer dan 10 minuten) kan uithouden, zijn de receptoren op de virusmantel van hiv zeer kwetsbaar. Deze “tools” heeft hiv nodig om zich met “sleutelmoleculen” (cytokines) te binden aan een afweercel om daarna d.m.v. enzymatische reacties (virale enzymen van hiv) te fuseren met de afweercel.

Groeten John.