heel raar

• nanoniemand

Hallo iedereen,

Als ik op google afbeeldingen in typ “HIV” krijg ik ook allemaal plaatjes van het HIV virus te zien. Maar nou is mijn vraag: Waarom wordt een HIV test door antilichamen bepaald in plaats van het virus zelf, want als je een virus kan zien hoef je ook niet met een omweg een test te doen toch?

• John.

Hoi nanoniemand.

Het is eenvoudiger de antilichamen aan te tonen tegen hiv, in geval van hiv-infectie dan het hiv-virus zelf. Er moeten bewerkingen van het plasmapreparaat gemaakt worden voordat het virus onder de EM zichtbaar gemaakt kan worden. Bovendien is niet in elk stadium van hiv-infectie virions zichtbaar om de microscoop en er is ook cellbound hiv (ingebouwd hivDNA in geinfecteerde afweercellen naast hivRNA.)

Viral load bepalingen (hoeveel virus welke een bepaalde hiv-geinfecteerde bij zich heeft per ml. bloedplasma) gaat ook niet met EM, maar her RNA wordt gemeten (gewogen) d.m.v. PCR, bDNA (B-strains) of NASb, etc. techniek.

Groeten John.

• nanoniemand

Hoi John,

Van welke techniek wordt dan gebruik gemaakt bij een doe-het-zelf-test op HIV?

Waarom wordt van alle positieve uitslagen bij een HIV test niet daarna alsnog het virus zichtbaar gemaakt?

• John.

Hoi nanoniemand.

Vraag 1.: Die techniek heet ELISA (Enzyme Linked Immuno Sorbent Assey.)

Vraag 2.: Niet nodig en veel te omslachtig en duur. Er wordt ter bevestiging wel een WESTERN BLOT gedaan, welke de specifieke antilichamen tegen virale eiwitten van hiv kunnen aantonen (indien hiv-infectie.)

Groeten John.